Wikia

Wikistad

Newport-Engels

1.904pages on
this wiki
Add New Page
Talk11 Share

This page is currently under construction.

Info.png

Het Newport-Engels (Newport-Engels: Newport English (IPA: [nju: 'ɪŋɡlɪʃ])) is een West-Germaanse taal die een bedreigde status heeft in Libertas maar er niet officieel is. De taal was ooit officieel maar telde steeds minder sprekers. Zelfs nu heeft het Newport-Engels, dat erg fel gebaseerd is op het gewone Engels, slechts 6,000 sprekers.

Het Newport Engels verschilt nauwelijks met het Engels. Alleen de woordenschat heeft invloed ondervonden van andere talen, zoals het Libertaans en het Nederlands. Opvallend is dat Newporters het Engels met een accent spreken dat veel weg heeft van het Australische accent.

Geschiedenis Edit

Bestand:Newport-Engels.png

Het Engels werd naar Newport gebracht in het jaar 1509, toen Engelse kolonisten de plaats stichtten. Sindsdien was het Engels de belangrijkste voertaal in het gebied. Toen Newport in de 17e eeuw een onderdeel werd van Libertas begon de verlibertanisering van de plaats en van de taal. Zo werden verschillende woorden overgenomen uit andere Germaanse talen, maar ook Romaanse talen zoals Frans en Latijn.

Tot 1846 was het Newport-Engels een officiële taal, maar het Parlement veranderde dat. Nog steeds zijn sommige straatnamen in het Engels.

Sprekers Edit

De meeste sprekers van de taal wonen in Newport en in Wikistad. Ongeveer 6,000 mensen zouden het spreken. De mensen die het tot nu toe spraken, deden dat vooral vanwege hun cultuur.

Woordenschat Edit

Bestand:Dictionary - woordenboek.png

Het Newport Engels heeft precies dezelfde structuur en grammatica als het "normale" Engels. Wel kent het verschillende woorden van onder andere Libertaanse afkomst. Aangezien de taal niet officieel is, worden de woorden hieronder ook niet officieel erkend.

Newport-Engels Engels Nederlands
Bloom Flower Bloem
Boat Ship Schip
Bour Farmer Boer
Canal Canal Kanaal
Civitian Civitan Civitaans
Haven Harbour Haven
"Henrique Isle" "Henry Isle" "Libertas"
Land Country Land
Prep School School
Sten Privateers Kaper(s)
Stone Goat Stone goat Steengeit
Wikistate Wiki City Wikistad
Zea Sea Zee

Vergelijking met het Engels in Maple Hills Edit

Newport heeft een lange traditie als Engels bolwerk en heeft zich toch apart ontwikkeld door toedoen van Nederlandstalige invloeden. Het tweetalige Maple Hills in Libertas, de enige grote Engelstalige gemeenschap in het land, hanteert een Engels dat dichter bij het Britse en Amerikaanse aanleunt. Hoewel ook in Maple Hills al eeuwenlang Engelstaligen verblijven, zijn zij in mindere mate in contact gekomen met het Libertaanse Nederlands, en is het Engels daar "puurder" (in die zin dat het Britser/Amerikaanser is). Vooral in de laatste decennia is het Maple Hilliaans[1] sterk veramerikaniseerd, door toedoen van Amerikaanse en Canadese migranten. Newport-Engels en het Engels van Maple Hills vertonen qua uitspraak wel veel gelijkenissen.

Referenties Edit

  1. "Maple Hilliaans" is een populaire benaming voor het Engels van Maple Hills.

Around Wikia's network

Random Wiki