Wikia

Newport Gemeentehuis.jpg

Het Nieuwe Gemeentehuis is het bestuurlijke centrum van Newport. Op de begane grond en op de eerste verdieping zetelt het Huis van de Raad; op de tweede verdieping zit de Rechtbank van Newport. De stemhokjes voor de verkiezingen bevinden zich op de begane grond, in de "Eerste Vergaderzaal" van het Huis van de Raad.

Verder werd bekend gemaakt dat er plek is voor toekomstige ambassades/consulaten.

Geschiedenis Edit

Nog niet zo lang geleden fungeerde een gemeenschapshuis uit 1509 als gemeentehuis in Newport. Na het bestuur van burgemeester Mephisto Moriad kwam daar echter verandering in. Zijn opvolger, Miles Coltrane had 3 redenen om het gemeentehuis een nieuwe 'thuis' te geven:

  1. De burgemeester wenst niet dat een gebedshuis verbonden is aan het plaatselijke bestuur.
  2. In het zuiden van de gemeente stond volgens Coltrane een "mooier, maar jammer genoeg verwaarloosd" gebouw.
  3. Met de renovatie en herwaardering van dat gebouw wilde hij z'n bestuursaanpak aankondigen, dat, onder andere, de pittoreske schoonheid van Newport zou laten "herontdekken".

Het verwaarloosde gebouw waarop de burgemeester doelde, was een gebouw uit 1616 in renaissancestijl. Onmiddellijk werd het de dagen daarop met alle zorg gerestaureerd. Ook liet Coltrane een anonieme Libertaanse kunstenaar een beeld maken van Rob Lievertas, de eerste koning van Libertas, die er akkoord mee ging dat de inwoners van Newport hun leven lang geen belastingen hoefden te betalen (op voorwaarde dat ze zich aansloten bij de republiek). De burgemeester vroeg de kunstenaar nadrukkelijk het beeld er te laten uitzien alsof het uit begin de 17de eeuw en de renaissanceperiode komt.

Op 6 mei 2009 werd Newport onafhankelijk. Op dezelfde dag werd de nieuwe Grondwet van Newport aangenomen met de benodigde 80% van de stemmen. Sindsdien bevinden zich in dit gebouw het Huis van de Raad en de Newportse Rechtbank.

Plan Edit

Begane grond Edit

Huis van de Raad

Eerste
Vergaderzaal

vrij

Eerste verdieping Edit

Huis van de Raad

vrij

vrij

Tweede verdieping Edit

Rechtbank

Tweede Vergaderzaal

Archief

Zie ook Edit

Sjabloon:Newport

Around Wikia's network

Random Wiki