Wikia

Wikistad

Nieuwe Kerk

1.902pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Nieuwe Kerk (buiten).jpg

De Nieuwe Kerk is een kerkgebouw in Wikistad. Gebouwd in de 14e eeuw, de Nieuwe Kerk ligt in het Centrum en is een protestantse kerk. De kerk werd echter opgericht als rooms-katholieke kerk en is in de gotische stijl gebouwd. Een tiental jaar na de bouw van de kerk werd een vieringtoren, een kerktoren midden op de kruising van de Nieuwe Kerk, gebouwd. De bouw van zowel de kerk als de vieringtoren werden geleid door bouwmeester Andries Jacobus. Gedurende de harde Libertaanse geschiedenis werd de kerk slechts enkele keren door brand gedeeltelijk verwoest, maar terug heropgebouwd. Andries Koopman ontwierp vele beelden voor de kerk, waaronder zijn bekende Madonna met kind.

De kerk is ook erkend als Nationaal Monument.

GrafkelderEdit

Nieuwe Kerk (binnen).jpg

De Nieuwe Kerk in Wikistad is al sinds de 18e eeuw de huisvesting van de koninklijke crypte. Dit wil zeggen dat alle leden van de koninklijke familie in deze grafkelder worden bijgezet. Enkelen die voor 1750 overleden zijn, werden later bijgezet. De grafkelder is momenteel de laatste rustplaats van tientallen leden van de koninklijke familie. Hiertoe behoren alle koningen en hun kinderen en eventueel kleinkinderen.

Around Wikia's network

Random Wiki