Wikia

Nyttfron
Nyttfron
Naam Nyttfron
Type Gemeente
Locatie Nyttfronsey, The Eagle Stars Libertas
Bevolking 27.800 (2013)[1]
Burgemeester Johan Lemmens
Patroonheilige Sunniva
Olfaf II
Carolus
Thorfin van Hammar
Harald van Nyttfron
Fronkirkja

Nyttfron oftewel Nýttfrón (Nederlands: Nieuwvromen) is een stad in de Libertaanse provincie Nyttfronsey.

Woordafkomst Edit

De naam vindt zijn oorsprong terug in het IJslands. Het komt namelijk van "nýtt", hetgeen de onzijdige vorm van "nýr" is en nieuw betekent, en "Frón", een dichterlijke naam voor IJsland zelf. De vrijwel ongebruikte en inofficiële, Nederlandse naam voor Nýttfrón luidt Nieuwvromen. Deze naam is een verbastering van Nýttfrón en door velen als lelijk[2] of incorrect beschouwt.

Helaas valt er iets in te brengen tegen deze op het eerste gezicht watervaste theorie. Zo stond Nýttfrón vroeger bekend als Níítfróen of Níírfróen in de tijd van de Espeekuuaanse Vikingen. Deze vikingen spraken helemaal geen IJslands, maar een Noors kustdialect. Het zou een beetje vreemd zijn als zij hun land naar IJsland zouden hebben vernoemd. Fróen wordt ook in enkele oude teksten vermeldt en was een eiland in Noorwegen waar enkel vrouwen op mochten komen. Vergelijk de woorden vrouw en fróen maar eens met elkaar; er is duidelijk een overeenkomst te zien. De IJslanders zouden later Níítfróen verijslandst hebben naar Nýttfróen.

Geschiedenis Edit

Niitfroen

Níítfróen in de vroege middeleeuwen.

Ushvitkjuebest

Ushvitkjúbest bij aankomst in Nýttfrón.

Gevecht om Nyettfroen

Jaarlijks festival van de slag om Nýttfrón.

Nýttfrón is gesticht met een mythe dat de Espeekuuaanse Viking Ushvitkjúbest hier strandde. Ushvitkjúbest was een belangrijke vikingvaarder die in zijn vikingscheep vele kilometers aflegde om uiteindelijk aan te meren in Nýttfrón, Oost-Libertas. Hier zette hij samen met zijn medevikingvaarders een vikingkampement genaamd Ushvikjúbestvik op, dat later hernoemd werd naar Nýttfrón.

In de Middeleeuwen groeide Nýttfrón uit tot een belangrijke handelsstad, voornamelijk door de ligging aan de Europeesche kant van Libertas. Oost-Libertas was destijds nog geen onderdeel van Libertas en was eerder en lappendeken van onafhankelijke dorpsstaatjes en twee machtige steden. Echter was het "vasteland" van Libertas wel een staat, maar die was behoorlijk in verval geraakt. Desondanks begon West-Libertas een gigantisch poging om Nýttfrón in te nemen in 1167. Het eindigde in een gigantisch bloedbad. Er was veel levensverlies aan beide kanten, maar voornamelijk de Oost-Libertanen verloren veel man. De slag werd uiteindelijk gewonnen door Nýttfrón en wordt nog ieder jaar nagespeeld tijdens het Zomerfestival van Nýttfrón.

Ondanks het feit dat Nýttfrón de oorlog gewonnen had, was het leger zodanig verzwakt en de stad dusdanig beschadigd dat de stad leegbloedde alsof de kurk van de fles getrokken was. Van 4.000 inwoners in 1185 zakte het af tot slechts 500 inwoners in 1234. De Oosterse Plaag speelde hierbij een belangrijke rol. De ziekte vilde de bevolking letterlijk één voor één af. In 1347 veroverden de Britten de stad en rond 1500 probeerden ze vanuit hier de rest van Libertas te veroveren, wat mislukte en ze trokken weg.

Nýttfrón bleef tijdens de Franse overheersing van Libertas onafhankelijk. Daardoor wist Nýttfrón een belangrijke positie te verwerven in de regionale economie. Op 24 maart 1616 werden de Fransen verdreven en vroegen de Wikistedelingen aan Nýttfrón of ze beiden één unie wilden vormen. Op 4 augustus viel dan uiteindelijk de discussie en sinds 8 februari 1618 is Nýttfrón onderdeel van Libertas. Vanaf toen werd Nýttfrón regeert door de vijf geslachten.

Er gebeurde maar weinig in de tijd van de koningen. Nýttfrón schoof langzaamaan van een belangrijke handelspositie af naar een onbelangrijk, verouderd en arm plaatsje ergens in het achterland op een geïsoleerd eiland middenin de zee. Het aantal inwoners liep langzaam maar zeker terug. Nýttfrón werd vaak overgeslagen als de koningen weer eens door het land trokken en ook vanuit de hoofdstad kwamen weinig beslissingen die gunstig waren voor Nýttfrón. De stad kreeg het vooral zwaar nadat de haven verzand was geraakt en sterke overbevissing ervoor zorgden dat er voedseltekorten en nog meer armoede ontstonden.

Op 22 juni 2012 om 21:08 werd de stad getroffen door een aardbeving waarbij gelukkig geen doden vielen. Er werden echter wel enkele huizen beschadigd.

KaartEdit

<< Brug N15
Atlantische Oceaan *1 Kustpolitie
Westerwal 2
Nyttfroner Museum
Marktstraat 1
*2 TE KOOP
Marktstraat 2
Bisschoppelijk Paleis
Ilavastraat 1a
*3 Háskóli
Ilavastraat 2
*4
De Vikingshelm
Westerwal 4
't Napoleonneke
Marktstraat 3
TE KOOP
Marktstraat 4
ALVL
Ilavastraat 1b
Quality
Westerwal 6
Nimmanswolk
Marktstraat 5
Skeendfisch
Marktstraat 6
Coffee a gogo
Ilavastraat 3
Station Nyttfron
Ilavastraat 4
Wijkstraat
Scheepswerven *5
Litidfjord
Scheepswerven
Wijkstraat
TE KOOP
Westerwal 8
Pistolet
Marktstraat 7
TE KOOP
Marktstraat 8
Park
Ilavastraat 5
Quality Oil
Ilavastraat 6
Markt Sint-Andreaskathedraal
Markt 1
Springer
Ilavastraat 8
Stadhuis
Marktstraat 10
Park
Ilavastraat 9
TE KOOP
Ilavastraat 10
De Blauwe Rivier
Westerwal 10
Henkzooi
Marktstraat 11
TE KOOP
Ilavastraat 11
TE KOOP
Ilavastraat 12
Overstraat
Scheepswerven
Gracht
Scheepswerven
Overstraat
TE KOOP
Westerwal 12
TE KOOP
Marktstraat 13
TE KOOP
Marktstraat 14
TE KOOP
Ilavastraat 13
Park
Ilavastraat 14
TE KOOP
Westerwal 14
Westerhal
Marktstraat 15
Park
Marktstraat 16
Park
Westerwal 16

Straatnamen

Demografie Edit

Bij de volkstelling van januari 2013 bleek dat er 27.800 inwoners waren en:

  • 37,5% het Nederlands als moedertaal had.
  • 25% het Limburgs als moedertaal had.
  • 12,5% het Antwerps als moedertaal had.
  • 12,5% het IJslands als moedertaal had.
  • 12,5% het Ærisk als moedertaal had.

Feestdagen Edit

Logo Stedenband Nýttfrón-Newport

Stedenband.

  • 4 mei - viering van de stedenband met Newport.
  • 18 juni tot en met 20 juni - Zomerfestival - viering van de overwinning op de West-Libertanen in 1167 en de bloeiperiode van de zomer.
  • 24 augustus - stadsrechtendag - viering dat de stad stadsrechten kregen door Sint-Baugur en Sint-Agni.
  • 6 oktober - Éspækurdag - viering van de ontdekking van Oost-Libertas door Éspækur.
  • 9 oktober - Flaskadaginn - een feest waar veel gedronken wordt in de sombere herfsttijd. Flaskadaginn betekent letterlijk de flessendag.

Toerisme Edit

Bezienswaardigheden Edit

  • Het Europese wandelroute E5 start en loopt doorheen Nyttfron. Daarna gaat die naar Bretagne in Frankrijk om doorheen Frankrijk, Zwitserland, Duitsland, Oostenrijk en Italië te gaan.

Bekende (ex-)inwoners Edit

Referenties Edit

  1. Dat was bij volkstellingen in januari 2013.
  2. Alexandru, een voorname inwoner van Nýttfrón, zei ooit: ‘Nieuwvromen? Dat klinkt niet echt.

Zie ook Edit

Sjabloon:Navigatie Bestuurlijke Indeling