Wikia

Nswater

Een Nýttfróner salamanders. Op de achtergrond kan men een kikkervisje van de Noordnýttfróner kikker vinden.

De Nýttfróner salamander is een amfibie van de soort salamander die enkel in Nýttfrón voorkomt. Het beestje komt voornamelijk voor in het noorden van het Nýttfrónsey.

Kenmerken Edit

De salamanders hebben een aantal kenmerken en lijken veel op de salamanders op de continenten. Ze hebben een langwerpig lichaam, relatief kleine pootjes en een staart die minstens een derde van de lichaamslengte beslaat

Ze hebben in de landfase een rond lichaam met duidelijk zichtbare paratoïden of gifklieren. De voorpoten en achterpoten zijn goed ontwikkeld en de costale groeven zijn vaak goed zichtbaar. De staart is net als het lichaam ronder en eventuele kammen zijn verdwenen.

De huid is meestal vochtig en voelt nat en koud aan. Verder is de huid glad. Alle salamanders zijn in belangrijke mate afhankelijk van de huid als ademhalingsorgaan. De huid is hierdoor zeer dun en sterk doorbloed. In de huid zijn ook de gifklieren gelegen die vooral achter de ogen soms goed zichtbaar zijn. Deze klieren worden de paratoïden genoemd en zijn de belangrijkste gifklieren. Ook rijen klierwratjes op de flanken of op het midden van de rug komen voor.

Ze zijn erg goed gecamoufleerd en vallen hierdoor meestal niet op. De salamanders hebben een bruine tot groene kleur aan de bovenzijde en een lichtere tot witte kleur aan de buik.

Salamanders die een tijdje in het water leven krijgen in de zogenaamde waterfase een aantal kenmerken. De mannetjes krijgen een kam die enkel tijdens de waterfase in de paartijd te zien is. De rugkam gaat boven de staartwortel over in de staartkam. Aan de onderzijde van de staart verschijnt een staartzoom. De staart van salamanders in de waterfase is hierdoor sterk zijdelings afgeplat, wat ze in tegenstelling tot landsalamanders een visachtig uiterlijk geeft. Opvallend in de waterfase is ook de sterk vergrote cloaca, vooral bij de mannetjes. Ook ontwikkelen ze zwemvliezen aan de tenen van de achterpoten.

De Nýttfróner salamander wordt niet zo groot en wordt ongeveer 10 tot 15 centimeter lang inclusief staart. De lengte van een salamander wordt vaak in drie maten aangeduid omdat de verhouding wat kan zeggen over welke soort het gaat. De koplengte is met (A) aangegeven, de kopromplengte of kop-cloacalengte (B) is de afstand in millimeters tussen de snuitkever en het achterste punt van de cloaca. Meestal wordt echter de totale lengte van snuitpunt tot staartpunt (C) als lengtemaat gebruikt. Aan de onderzijde zijn van voor naar achter de keel zichtbaar, die bij de keelplooi gescheiden wordt van de buik. Niet alle salamanders hebben een ontwikkelde keelplooi, de Nýttfróner salamander wel. De voorpoten van salamanders zijn meestal voorzien van vier vingers, de achterpoten dragen in de regel 5 tenen. Helemaal achteraan het lichaam is de cloaca gepositioneerd, die de grens aangeeft tussen het lichaam en de staart.

Inwendige organen Edit

De organen zijn qua vorm en functie goed te vergelijken met die van de kikkers. Het spijsverteringsstelsel bestaat uit de mond, slokdarm, maag, dunne- en dikke darm en tenslotte de cloaca, het uitscheidingsorgaan. De cloaca scheidt net als bij alle amfibieën tevens de afvalstoffen van de nieren uit en daarnaast is ook de huid een belangrijk uitscheidingsorgaan.

Ook de bloedsomloop is vergelijkbaar met die van de kikkers en wormsalamanders; salamanders hebben een hart dat bestaat uit twee boezems (atria) en één kamer (ventrikel). Hierin wordt het zuurstofarme en zuurstofrijke bloed gedeeltelijk gemengd wat de efficiëntie van de zuurstofdragende capaciteit van het bloed verlaagt ten opzichte van warmbloedige dieren, die twee ventrikels hebben en het zuurstofarme en zuurstofrijke bloed gescheiden blijft.

Ademhaling Edit

De salamanders zijn net als alle amfibieën koudbloedig en hebben relatief weinig zuurstof nodig. Naast de longen zijn geschiedt de ademhaling door de huid en daarnaast door zuurstofopnemende cellen in het mondslijmvlies. De longen zijn primitief van bouw; ze zijn een soort zak en geen sponsachtige structuur zoals de longen van zoogdieren. De huid is bij de salamanders het belangrijkste ademhalingsorgaan en is zeer goed doorbloed. Tegen het volksgeloof in: kwaken kan geen enkele salamander, wel kunnen ze piepende tot sissende geluiden produceren bij hantering.

De op levende prooien jagende larven van salamanders ademen door uitwendige kieuwen. Deze zijn homoloog aan de inwendige kieuwen van de vissen en oudere kikkervisjes maar inwendige kieuwen zouden het eten van heel grote prooien verhinderen. De larven van kikkers leven meestal van dood materiaal, ze verliezen veel sneller hun (kwetsbare) uitwendige kieuwen.

Levenswijze Edit

De Nýttfróner salamanders zijn nachtdieren, maar zijn ook af en toe overdag te zien. Omdat ze in het water leven drogen ze niet uit. Ze houden zich zelfs 's nachts schuil bij droog weer en komen alleen tevoorschijn gedurende vochtig weer of na regenbuien. Omdat ze koudbloedig zijn (specifieker ectotherm) kunnen de salamanders niet overleven in een te koude omgeving en komen de meeste groepen voor in de warmwaterbronnen en bij de geisers. Verder houden ze daarom een winterslaap. De dieren kruipen dan weg in holen, onder objecten of tussen de boomwortels, sommige soorten overwinteren in de modder op de bodem van het water. Het metabolisme staat dan op een zeer laag pitje, zodat ze geen voedsel hoeven te zoeken.

De salamanders zijn landbewoners, maar ze leven ook in het water. De biotopen waar de salamanders voorkomen kunnen sterk verschillen, van drassige gebieden tot weiden, en in verschillende typen bos zoals gemengd bos, loofbos en elzenbroekbos. Ook in gebieden met een openere structuur zijn een geschikte habitat, zoals de oever van rivieren, weiland, toendra, steppe en savanne.

Voeding Edit

De Nýttfróner salamander is een alleseter. Hij voedt zich voornamelijk met kleine waterplantjes en diertjes die in het water leven. Insecten, kikkervisjes, wormen, jonge kreeftjes en kleine schelpdieren vormen het belangrijkste deel van de voeding.

Around Wikia's network

Random Wiki