Wikia

Wikistad

Nyttfronsey

1.904pages on
this wiki
Add New Page
Talk10 Share
Vlag van Nyttfronsey.png
Provinciekaart Nyttfronsey.png

Een kaart van Nyttfronsey met de hoofdstad Nyttfron aangeduid.

Nyttfronsey (Noords: Nýttfrónsey), soms ook wel Nieuwvromen genoemd, is de meest oostelijke provincie van Libertas op het gelijknamige eiland. Samen met Ysselaerden behoort Nyttfronsey tot de regio Oost-Libertas. De hoofdstad en grootste plaats is Nyttfron. Andere gemeenten zijn Nordvik in het noorden en Fridborg in het zuiden.

Het eiland staat bekend vanwege haar landschappen, fjorden en rivieren. De economie van Nyttfronsey is voornamelijk gebaseerd op landbouw, veeteelt en mijnbouw. De geschiedenis van deze provincie wordt gedomineerd door de Espeekuuaanse Vikingen.

Geschiedenis Edit

This page is currently under construction.

Info.png

Nýttfrónsey werd rond de negende eeuw ontdekt door de Espeekuuaanse Vikingen. Er is echter wel bewijs dat er al eerder een volk leefde. Zoiets duizend jaar vóór Christus zou er hier een visserscultuur zijn geweest en rond het jaar nul waren er Romeinen, die het land tot 200 na Christus bewoond hadden. Het vissersvolkje, dat door de Romeinen Aeceolii genoemd werd, bleef in de onherbergzame gebieden wonen totdat ze na de komst van de vikingen werden afgeslacht en uitgeroeid door middel van primæ noctis, het recht van een overheersende persoon of cultuur om een maagd van een lagere stand of cultuur te nemen als één zijner echtgenotes, waardoor de maagd aan de hogere persoon verbonden staat en hierbij het nageslacht tot de hogere stand of cultuur behoort.

Lange tijd was het een zelfstandig land, maar in 2009 wilden de Nýttfróners weer terug bij Libertas. Er moest eerst een stemming gehouden worden in het Parlement of Nyttfronsey een aparte provincie ging worden of net zoals vroeger samen met Skeend Oost-Libertas ging vormen. Uiteindelijk viel de keus op de eerste optie.

Op 22 juni 2012 om 21:08 werd de provincie getroffen door een aardbeving die gelukkig maar weinig schade aanrichtte. In 2016 werd de provincie andermaal door een aardbeving getroffen.

Geografie Edit

Vegetatienyttfron.jpg

Vegetatie nabij Nýttfrón.

Toemstfjord.jpg

De Tömstfjord.

De stad Nýttfrón is gebouwd langs een steile klif en heeft daarom weinig grond om op uit te breiden. Het stadje heeft daarom ook een maximum aan inwoners gehad in de geschiedenis toen hoogbouw nog geen optie was, dat was namelijk 8.000. Ten noorden van Nýttfrón loopt de klif over in enkele diepe fjorden die steil de zee in lopen zonder een strand, zoals de Tömstfjord. Ten zuiden van Nýttfrón worden de kliffen eerst steiler en onbebouwbaar en gaan ze daarna over in fjorden, wel iets lagere, maar langere fjorden. De Austfjord is de langste fjord van Nýttfrónsey en ligt enkele tientallen kilometers ten zuiden van Nýttfrón. Hij is alleen per boot te bereiken. De Zee bij Nýttfrónsey is redelijk ondiep, slechts vijf tot twintig meter. Daarom heeft Nýttfrón de functie belangrijke handels- en vissersstad allang opgegeven in de geschiedenis.

Klimaat Edit

Nýttfrónsey heeft een koel klimaat dat identiek is aan het Scandinavische en IJslandse klimaat. Gematigde zomers van nul tot dertig graden en meestal koude winters tot zelfs min twintig zijn geen uitzondering. Het regent in alle jaargetijden. 's Winters en af en toe ook 's zomers valt er sneeuw in plaats van regen.

Het warmste jaar van Nýttfrónsey dat vastgelegd is geworden was het jaar 2001 wanneer er temperaturen van boven de 40 graden celsius bereikt werden. Het record van de koudste 's winterse temperatuur ligt op min 34 graden celsius, in de winter van 1956, toen het overal in Libertas bijzonder koud was en er ook veel overlast van was gekomen.

Landschap en natuur Edit

    Pijl.png Zie ook Dieren in Nýttfrón.
Vegetatienyttfron.jpg

Een fjordentop bedekt met heidebloemen in Nýttfrón.

Austfjord.jpg

De Austfjord is de langste fjord op het Nýttfróner Eiland.

Rotsennyttfron.jpg

De fjordenbron van Nýttfrón.

Nýttfrónsey kent een gematigd klimaat. Dit valt te vergelijken met het Noorse en, hoog in de bergen, het IJslandse klimaat. Het eiland heeft weinig grote inheemse planten- en diersoorten en de soorten die er zijn zijn redelijk klein. Enkele inheemse dieren zijn: de vos, de mol, de egel, de wolf, de salamander, enkele vissoorten, enkele insecten en enkele vogels. Echter valt te betwijfelen of de zoogdieren er wel oorspronkelijk woonden. Tegenwoordig komen er ook wilde geiten voor, de steingeitur, die in de Middeleeuwen zijn losgebroken en nu in het wild leven. Op het Nýttfróner Eiland leven wilde paarden, het zogenaamde hæsturras. Grote delen van het eiland zijn bedekt met mossen. Het Nýttfróner eiland is uiterst bergachtig en er zijn vele fjorden. Het hoogste punt is de Tömstfjord die 890 meter boven de zee uitsteekt.

Administratieve indeling Edit

Nyttfronsey (2).png

Alle gemeenten.

Nýttfrónsey bestaat uit drie gemeenten:

Verder liggen er her en der nog wat kleine herdersdorpjes en ruïnesteden zoals Skáll en Frón.

Economie Edit

De euro is het wettelijke betaalmiddel, maar IJslandse kronen worden ook geaccepteerd.

Demografie Edit

Bij de volkstellinggen van Ooswesthoesbes van september 2009 bleek dat er 130.000 inwoners waren en:

  • 46% het Nederlands als moedertaal had.
  • 31% het Limburgs als moedertaal/dialect had.
  • 8% het IJslands als moedertaal had.
  • 8% het Ærisk als moedertaal had.
  • 7% het Antwerps als moedertaal/dialect had.

Het NBS betwijfelde de juistheid van deze telling en schatte de aantallen moedertaalsprekers als volgt:

  • 92% Nederlands
  • 8% andere

Cultuur Edit

De regionale feestdag is 6 oktober en het volkslied is Nýttfrón landið mitt.

Godsdienst Edit

      1rightarrow.png Zie Nýttfróner Katholicisme voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

De overheersende godsdienst van Nýttfrónsey is het Christendom. Ruim 70% van de bevolking is Christelijk, waarvan de meesten Nýttfróner Katholiek, een geloof dat door de vikingen naar hier gebracht werd. De overige 30% is opgemaakt uit 5% moslim, 5% overigen en 20% atheïstisch.

Er wonen weinig tot geen joden in Nyttfronsey. Momenteel is Nyttfronsey de enige provincie zonder een synagoge. Er is wel sprake van een joodse gemeenschap in Nyttfron die regelmatig samenkomt, maar van een officiële synagoge kan niemand spreken.

Taal Edit

De belangrijkste talen in Nýttfrónsey zijn Nederlands, Nýttfróner IJslands, Oost-Libertaans en Ærisk. Andere talen die, in mindere mate, gesproken worden zijn Albanees, Limburgs en Oud-Mäöres. Het Oudnoors gesproken door de eerste vikingen werd in eerste instantie sterk verfriesd omdat er sprake was van veel Friezen aan boord van de schepen. Tegen 1100 waren er zoveel IJslanders gekomen dat het sterk verijslandste.

Sjabloon:Navigatie Bestuurlijke Indeling

Around Wikia's network

Random Wiki