Wikia

Olsen Wyn

Het logo van Olsen Wyn.

Olsen Wyn

De wijngaarden van Olsen Wyn en het wijnhuis, in het extreme zuiden van Maple Hills.

Ingmar Olsen

Ingmar Olsen in de wijnhandel.

Olsen Wyn is een Libertaans wijnhuis uit Maple Hills. Het werd in 1952 opgericht door Edvard Olsen, vader van Ingmar Olsen, die hem later zou opvolgen en grootvader van het Libertaanse fotomodel Stefanie Olsen. Hoewel het begonnen is als een klein wijnhuisje voor lokale verkoop, is Olsen Wyn uitgegroeid tot Libertas' tweede grootste wijnproducent, na Kasteel Rodine, wiens productie drie keer zo groot is als die van Olsen.

Geschiedenis Edit

Edvard Olsen, een Deense migrant, vestigde zich in 1949 - als adolescent - in Maple Hills. Hij richtte Olsen Wyn op 1 maart 1952 op. De productie van het wijnhuis beperkte zich van 1952 tot en met 1955 tot de eigen noodzaak en enkele honderden flessen per jaar. In 1956 werd de productie uitgebreid tot volwaardige lokale en regionale productie. In de periode 1958-1961 en in het jaar 1963 was Olsen Wyn het grootste wijnhuis van Libertas.

In 1972 werd de achttienjarige Ingmar Olsen ingeleid in het bedrijf. In 1974 werd Ingmar mede-eigenaar en onderdirecteur. In de jaren '70 en '80 ging de productie van Olsen Wyn gebukt onder goedkope import uit Europa en Amerika. Toen Edvard Olsen in 1984 overleed, stond het wijnbedrijf op de rand van een failliessement. Edvards zoon nam het bestuur van het bedrijf op Edvards overlijdensdag, 9 september, over. De financiële problemen sleepten nog aan tot halverwege de jaren '90. Dankzij importbeperkingen en een vernieuwd productieproces groeide de productie en verkoop sterk. Olsen werd respectievelijk de derde grootste, tweede grootste en grootste in 1997, 1999 en 2002.

De verkoop stagneerde sindsdien en door de opkomst van Kasteel Rodine, viel Olsen terug op de tweede plaats. Olsen Wyn specialiseert zich momenteel in rode wijnen, die populair zijn in Libertas, en goedkopere tafelwijnen, met name voor export.

Bestuur Edit

  • Algemeen directeur: Ingmar Olsen
  • Directeur financiën en personeelszaken: Irmgard Olsen
  • Directeur verkoop en PR: Bertrand Dedecker

Stefanie Olsen, kinderboekenschrijfster, fotomodel en dochter van Ingmar Olsen is aangeduid als mogelijke opvolger[1] en is nu al mede-eigenaar van het wijnhuis. Ook familielid Irmgard Olsen, nu directeur financiën en personeelszaken, is een mogelijke opvolger.

Zie ook Edit

Referenties Edit

  1. Het bedrijf is een familiebezit en wordt overgeven van vader op zoon of dochter, maar het is niet zeker als Stefanie de zaak wil overnemen, want ze heeft een drukke carrière als model en schrijfster.

Sjabloon:Navigatie Maple Hills

Around Wikia's network

Random Wiki