Wikia

Crystal package settings
Werk in uitvoering: Aan deze pagina wordt momenteel druk gewerkt of zal druk gewerkt worden
This page is currently under construction
Info

Het Olympiastadion, ook wel gewoon Olympia genoemd, is een sportcomplex in Libertas, gelegen in de Esdoornse provincie Maple Hills. Het hoofdstadion heeft 14.000 zitplaatsen, waarvan 30 businessseats. Tot en met de lente van 2014 was het team van FC Olympia gevestigd in het stadion. Nu spelen zijn in het Q-Stadion, eveneens in Maple Hills gelegen.

De Velodrome en de TennisCourt maken al lang deel uit van Maple Hills en behoren sinds hun toetreding tot het Olympia-complex tot de officiële gebruikers ervan. Op de tennisvelden wordt het tennistoernooi van Maple Hills georganiseerd. Die staat ook bekend onder de naam Contra Trophy en lokte bij zijn eerste editie in 2011 al bekende namen uit de tenniswereld. Ook basketbalclub BBC Maple is in het complex gevestigd.

Hoofdveld Edit

Het hoofdveld, het Olympiastadion, werd tussen 2002 en 2014 gebruikt voor wedstrijden voor FC Olympia, maar kon voor rugby-, korfbal- en andere sportwedstrijden gebruikt worden. Het was eveneens de locatie voor tientallen concerten en feesten. Oorspronkelijk telde het 14.000 zitplaatsen en enkele honderden staanplaatsen.

Olympia stadion

Het hoofdveld van het Olympia-sportcomplex in 2007.

Geschiedenis Edit

Het sportcomplex bestond al in de jaren '70 en '80 van de 20e eeuw en verkeeg meer velden en tribunes vanaf de 21e eeuw. Vooral toen de vraag naar sportterreinen in Maple Hills steeg, werd het gebouw gerestaureerd en gebruikt als accomodatie voor professionele, sportieve aangelegenheden. FC Olympia begon met spelen in het Olympiastadion vanaf 2002. Daarvoor speelden zij in het Canadastadion. Wedstrijden lokten vele sportieve bezoekers en zo kon het stadion blijven uitbreiden. Bij het vertrek van FC Olympia naar het Q-Stadion in 2014 verloor het complex zijn bekendste gebruikers. Echter was ondertussen al een grote sporthal gebouwd met accommodatiemogelijkheden voor tennis, atletiek, wushu, wielrennen, basketbal en tientallen indoorsporten zoals badminton, tafeltennis, etc.

Enkele wedstrijden van het World Football Championship in 1992 werden in het Olympia-complex gespeeld.