Wikia

Dit boek is het derde deel van de encyclopedische reeks On the diversity of Libertan Species. Dit deel gaat over de vissen die in de Libertaanse wateren leven. Het boek is geschreven door Joeri Van der Sype, bijgestaan door enkele duikers en een gespecialiseerde onderwaterfotograaf. Die laatste voorzag in de prachtige foto's die het boek sieren. Hieronder de inhoud;

  1. Geelrugfuselier
  2. Gele doktersvis
  3. Libertaans moddervisje
  4. Paradijsvis
  5. Sardijntje
  6. Witpuntrifhaai
  7. Afbeeldingen

GeelrugfuselierEdit

Geelrugfuselier.jpg

De geelrugfuselier (Caesio xanthonota) is een straalvinnige vis uit de familie van Caesionidae, orde baarsachtigen (Perciformes), die voorkomt in het westen van de Libertaanse Archipel.

Deze vis kan een maximale lengte bereiken van 40 cm. Van de zijkant gezien heeft het lichaam van de vis een normale vorm, van bovenaf gezien is de vorm het best te typeren als gedrongen. De kop is min of meer recht. De ogen zijn zijn normaal van vorm en zijn symmetrisch. De vis heeft één zijlijn, één dorsale vin en één anale vin. Er zijn tien dorsale stekels en drie anale stekels. Verder zijn er 14 tot 15 dorsale stralen en 11 tot 12 anale stralen.

De geelrugfuselier is een zoutwatervis die voorkomt in een tropisch klimaat. De soort is voornamelijk te vinden in kustwateren (zoals estuaria, lagunes en brakke zeeën), zeeën en koraalriffen. Het dieet van de vis bestaat hoofdzakelijk uit dierlijk voedsel, waarmee het zich voedt door selectief plankton uit het water te filteren.

Gele doktersvisEdit

Geledoktersvis.jpg

De Gele doktersvis (Acanthurus coeruleus) is een straalvinnige vis uit de familie van doktersvissen (Acanthuridae), orde baarsachtigen (Perciformes), die voorkomt in het noordwesten, het westen, het zuidwesten en het zuidoosten van de Atlantische Oceaan.

De gele doktersvis kan een maximale lengte bereiken van 39 cm. Het lichaam van de vis heeft een gedrongen vorm. De kop is duidelijk convex. De ogen zijn zijn normaal van vorm en zijn symmetrisch. De vis heeft één zijlijn, één dorsale vin en één anale vin. Er zijn negen dorsale stekels en drie anale stekels. Verder zijn er 26 tot 28 dorsale stralen en 24 tot 26 anale stralen.

De gele doktersvis is een zoutwatervis die voorkomt in een tropisch klimaat. De soort is voornamelijk te vinden in zeeën, rotsachtige wateren, en koraalriffen. De diepte waarop de soort voorkomt is 2 tot 40 m onder het wateroppervlak. Het dieet van de vis bestaat hoofdzakelijk uit planten en bezinksel, waarmee het zich voedt door het opeten van waterplanten.

Libertaans moddervisjeEdit

Het Libertaans moddervisje (Blenniidae liberter) is een slijmvis uit de familie van de baarsachtigen en wordt aangetroffen in de tropische wateren van de Libertaanse archipel. Hoewel ze zoutwatervissen zijn, worden ze soms ook wel eens in zoet water aangetroffen. De vissen hebben grote ogen met een lange doorlopende rugvin. Het lijf is samengedrukt, langgerekt en bevat geen schubben.

De vissen hebben tanden die overeenkomsten vertonen met een kam. Het Libertaans moddervisje wordt tussen de 5 en 7 centimeter lang. Het zijn actieve en kleurrijke vissen, waardoor ze populair zijn om gehouden te worden in aquaria. Over het algemeen leven de vissen dichtbij de bodem, vaak in ondiep water. Ze zijn erom bekend korte tijd buiten het water te kunnen leven tijdens eb, waarbij de sterke borstvinnen als "voeten" dienen. Ze voeden zich voornamelijk met kalgen en plankton, maar eten soms ook kleine reeftachtigen en andere ongewervelden.

→ Voor de afbeelding, zie hier.

ParadijsvisEdit

Paradijsvis.jpg

De paradijsvis (Macropodus opercularis) kwam oorspronkelijk voor in de wateren van Oost-India, Maleisië, Java en Libertas. Omdat er zoveel gevangen worden voor verkoop, is hij echter zeldzaam geworden. Tegenwoordig vind men hem enkel nog in de twee laatstgenoemde gebieden.

De paradijsvis wordt ongeveer 10 cm groot. De kleur van de paradijsvis hangt af van van de waterkwaliteit. De kleuren van deze vis is meestal lichtgroen met daarop bruine strepen, en aan de rand van de vinnen een zeer licht blauwe tint. Men kan de mannetjes onderscheiden van de vrouwtjes doordat ze veel feller gekleurd zijn, langer zijn en vinpunten hebben.

SardijntjeEdit

Het sardijntje (Polydactylus virginicus) is een straalvinnige vis uit de familie van draadvinnigen (Polynemidae), orde baarsachtigen (Perciformes), die voorkomt in het noordwesten, het westen en het zuidwesten van de Atlantische Oceaan. Het sardijntje kan een maximale lengte bereiken van 32 cm. Er zijn acht dorsale stekels en drie anale stekels. Verder zijn er 11 dorsale stralen en 12 tot 14 anale stralen.

Het sardijntje is een zoutwatervis die voorkomt in een tropisch klimaat. De soort is voornamelijk te vinden in ondiepe wateren. De diepte waarop de soort voorkomt is maximaal 55 m onder het wateroppervlak. Het dieet van de vis bestaat hoofdzakelijk uit dierlijk voedsel, waarmee het zich voedt door te jagen op macrofauna (het is een roofvis).

→ Voor de afbeelding, zie hier.

WitpuntrifhaaiEdit

Witpuntrifhaai.jpg

De witpuntrifhaai (Triaenodon obesus) is een vis uit de familie van roofhaaien (Carcharhinidae), orde grondhaaien (Carcharhiniformes), die voorkomt in het Libertaanse en Caribische gebied.

De witpuntrifhaai kan een lengte bereiken van 213 cm en kan maximaal 25 jaar oud worden. Het lichaam van de vis heeft een langgerekte vorm. De mond zit aan de onderkant van de kop. De vis heeft geen zijlijn, maar wel twee dorsale vinnen en één anale vin. Er zijn geen dorsale stekels en geen anale stekels. De punt van de eerste rugvin en van de staartvin zijn witgekleurd. De haai zwemt met geprononceerde slangachtige bewegingen.

De witpuntrifhaai is een zoutwatervis die voorkomt in een tropisch klimaat. De soort is voornamelijk te vinden in zeeën, grotten, wateren op een harde ondergrond en koraalriffen. De diepte waarop de soort voorkomt is 1 tot 330 m onder het wateroppervlak. De haai jaagt vooral s'nachts. Hij kan met zijn slangachtige lichaam diep in spleten en holen van het koraalrif doordringen op zoek naar zijn prooi. Overdag rust hij vaak op de zandbodems van koraalriffen of op de bodem van grotten, waar zich meerdere exemplaren kunnen verzamelen.

Het dieet van de vis bestaat hoofdzakelijk uit dierlijk voedsel, waarmee het zich voedt door te jagen op macrofauna (het is een roofvis).

AfbeeldingenEdit

Around Wikia's network

Random Wiki