Wikia

Pax Media

Pax Media is een Libertaanse mediamaatschappij die in 2008 ontstond na de samenwerking van Alpha Media en Terra Media om een wijziging in medialand aan te brengen. Het bedrijf rekent onder meer de kranten De Gazet en The Time en de filmstudio Pax Studios tot zijn eigendommen.

GeschiedenisEdit

Alpha Media en Terra Media sloegen in 2007 de handen in elkaar om een wijziging in het Libertaanse medialand aan te brengen. Terra Media bracht de neutrale krant Posta Economica, één van de oudste nog bestaande kranten in Libertas, onder in Pax Media, een pas opgericht mediahuis om de Posta Economica te redden van een financiële ondergang. De Posta Economica veranderde van huisstijl en de naam werd gewijzigd in The Time. Ook de krant The Libertan Times was in problemen gekomen nadat de krant twee jaar eerder was opgekocht door Terra Media. De krant werd verkocht aan Alpha Media, dat hierna eigenaar was van drie kranten: De Gazet, De Libertaan en The Libertan Times. Om dit succes van Alpha Media tegen te gaan bracht Alpha Media De Gazet, de oudste nog bestaande krant van Libertas, onder in Pax Media. Deze verandering kwam op verzoek van diverse mediahuizen waaronder Terra Media, maar ook de Libertaanse overheid. De oprichting van Pax Media, met Alpha Media als grootste aandeelhouder, was een controversieel gespreksonderwerp. De overheid werd beschuldigd van belangeninmenging, maar Alpha Media werd bekritiseerd omdat ze een macht over de media zouden hebben. In 2008 verkocht Alpha Media al haar aandelen in Pax Media aan particuliere investeerders en ondernemingen. Twee jaar later deed Terra Media hetzelfde met haar overgebleven aandelen.

Ook in 2008 werd de filmstudio Pax Studios opgericht. Veel Zaria-figuren stapten over naar deze nieuwe productiemaatschappij. Zaria was immers eigendom van Muntegu Holding, het moederbedrijf van Alpha Media.

In 2013 kocht Pax Media de lokale krant De Courrier uit Civitas Libertas op. Sinds 2015 is Pax Media voor 25% aandeelhouder van Drukkerij Plus, een industrieel drukkerij gevestigd in Victoria. Datzelfde jaar werd de Engelstalige onlinenieuwssite Pacifix Press. Deze site is gefocust op internationaal nieuws en vertaalt artikels van De Gazet naar het Engels.

MediaEdit