Wikia

Faculteit Cultuur

Het schild van de Fac. Cultuur, die hier nu gevestigd is.

De Ratorienstraat is een reeks kleine huisjes op de Eerste Campus van de Vrije Universiteit van Wikistad, in de Oude Wijk. Ze werden door koning Martinus gebouwd omstreeks 1800 en dienen sinds 2007 als thuisbasis van de Faculteit Cultuur.

Oorsprong van de naam Edit

De Ratorienstraat wordt algemeen als een bizarre naam gezien. De oorsprong ervan is dan ook onduidelijk. Wetenschappers van de Vrije Universiteit van Wikistad zelf hebben geprobeerd deze te achterhalen. Twee theorieën kwamen uit de bus:

  1. Ratorienstraat was in de allereerste jaren een school.[1] Hoogstwaarschijnlijk werd hier de gave van het redevoeren aangeleerd. Iemand die een redevoering houdt, is een orator in het Latijn. Vermoedelijk noemde het volk de straat dan ook, d'Oratorenstraat. Langzaamaan zou dat omgevormd zijn tot de Ratorienstraat, wat nog steeds de naam ervan is.
  2. Een kleinere groep wetenschappers denkt dat het iets te maken heeft met een torentje dat op een van de huisjes stond. Dat torentje zou volgens volkslegenden vol gezeten hebben met ratten. Vandaar: rattentorentje of ratorien.

De eerste theorie geniet wereldwijd de meeste geloofwaardigheid, en wordt zelfs als correct aanzien.

Referenties en noten Edit

  1. Het was een waar bos geworden en de toen regerende koning Martinus liet enkele woningen bouwen aan de rand ervan. Deze gebouwen staan nog steeds aan de rand van de Eerste Campus en staan nu bekend onder de naam Ratorienstraat. Bron: Geschiedenis van de Winterkoninghal.

Zie ook Edit

VUW
Stichting VUW: Vrije Universiteit van Wikistad
Campussen: Eerste Campus (Infokiosk, Ratorienstraat, Winterkoninghal) - Tweede Campus - Derde Campus
Instellingen: Augustuscollege - Dimitri Nobilis-Archieven - UZ Wikistad - Van der Sype-Bibliotheek
Society's: National Society for the Advancement of Culture - National Society for the Advancement of Science
Univaes-musea: Archeologisch Museum - Museum van de Klassieke Kunst - Museum van de Moderne Architectuur - Museum van de Moderne Kunst - Natuurhistorisch Museum

Around Wikia's network

Random Wiki