Wikia

Robert II van Libertas

Robert Alexander Marinus Lievertas (9 januari 1586 - 18 april 1665) was de tweede Koning van Libertas van 1640 tot zijn dood in 1665. Hij was de tweede zoon van Robert I van Libertas, revolutionair en verzetsstrijder die na de Libertaanse Onafhankelijkheidsoorlog tot Koning van Libertas gekroond werd, en Alexandrina Neyt. Hij was 24 jaar lang Hertog van Doveburcht.

Robert was net zoals zijn vader een groot krijgsman. Hij was, in tegenstelling tot de andere koningen van Libertas, een katholiek en vocht mee in de Dertigjarige Oorlog. Hij onderdrukte ook de Tweede Nyttfroner Oorlog en stelde Robert Boudet aan als allereerste eerste minister in 1645. Onder zijn bewind voerde Libertas veel handel met Engeland en Frankrijk. Robert promootte ook wetenschap en cultuur door Nicolaas Steenberg te benoemen als hofschilder en Antoon Mander aan te duiden als geschiedschrijver. Bovendien richtte het bisdom Nyttfron opnieuw op.

Robert II was geen populaire koning. Onder zijn bewind stegen belastingen en veel Libertanen wilden geen katholiek als koning. Bovendien waren ze niet tevreden over zijn handelsverdragen met Frankrijk.

HuwelijkenEdit

Robert huwde eerst in 1622 met Anna Augusta van Baden Durlach. Zij was twintig jaar jonger dan de kroonprins. Ze hadden zeven kinderen:

In 1637 overleed Anna Augusta en datzelfde jaar nog huwde prins Robert Anna van Oldenburg. Zij overleed reeds in 1639 en liet één zoon na:

Around Wikia's network

Random Wiki