Wikia

Wikistad

Romeins Park

1.879pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Romeins Park.jpg

Het Frans Theater

Het Romeins Park is een beroemd en historisch belangrijk Libertaans park in de Oude Wijk van Wikistad. Het park, officieel Romeins Nationaal Stedelijk Park geheten, ligt op de Parkheuvel, ook wel de Collis Romanorum genoemd, tussen de Romeinse Heirbaan en de Napoleontische Laan. Het Romeins Park is een van de meest toeristische en historische plekken van Wikistad. Zo staat de Naamsput hier, een nationaal monument.

Geschiedenis Edit

Oorspronkelijk was dit park gebouwd op een van de Vici-nederzettingen. Dat kan men nog zien aan de Romeinse ruïnes in het park. Er is een Romeins theater, een oude tempel en een kleine triomfboog. Het Romeins Park bestaat eigenlijk al sinds 1602, toen de Fransen aan de macht waren in Wikistad. Het werd ontworpen door de Italiaanse architect Alessandro Libertano. Er staat ook een standbeeld van hem in het park.

In 2007 kreeg het een eerste grondige renovatie en opkuis. Later op het jaar werd het park nog aantrekkelijker gemaakt voor de toeristen en buurtbewoners door wijkvoorzitter DimiTalen.

Op 10 mei 2009 werd het Romeins Park officieel als Stedelijk Nationaal Park erkend door de Nationale Bossen- en Parkendienst.

Bezienswaardigheden Edit

De Naamsput Edit

      1rightarrow.png Zie Naamsput voor het hoofdartikel over dit onderwerp.
Naamsput.jpg

De Naamsput

In een van de gebouwtjes aan de rand van het park is er een klein binnentuintje. Daar vinden we de Naamsput, een heel oude waterput met daarop de volgende inscriptie:

Regibus Libertatis

Dit betekent: voor de koningen van de vrijheid, en is waarschijnlijk de oorsprong van de naam van het land. Men vermoedt dat men Libertas afgeleid heeft van het vrijheid op deze put. Het is een monument, beheerd door de Nationale Monumentendienst.

Andere Edit

  • Ruïnes open voor het publiek:
    • Romeins theater
    • Triomfboog van C. Marius Blancus
  • Frans Theater
  • Lago Bellisimo, waar roeibootjes verhuurd worden
  • een klein labyrinth

Aan de westelijke rand van het park zijn opgravingen begonnen. Er zouden resten van een oude moskee zijn aangetroffen. Tenslotte is er ook een Romeinse tempel, maar die is niet open voor het publiek vanwege renovaties.

Zie ook Edit

  Nationaal Park.png
Dit bos of park of deze tuin wordt door de Nationale Bossen- en Parkendienst, een overheidsorganisatie onder het Ministerie van Natuur & Milieu, beheerd, beschermd en gepromoot.
  30px

Sjabloon:Wikistad

Around Wikia's network

Random Wiki