Wikia

Wikistad

Romeinse nederzettingen in Libertas

1.879pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share

Sjabloon:Geschiedenis2

In Libertas zijn er drie Romeinse nederzettingen geweest, die samen met het gebied eromheen de Provincia Libertae vormden.

Vici Edit

Provincia Libertae.png
      1rightarrow.png Zie Vici (Romeinse Rijk) voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

Vici was de allereerste nederzetting van het Romeinse Rijk in Libertas, gesticht in de tweede eeuw. Vici lag in het huidige noorden van Wikistad en diende als legerbasis. Het Libertaanse legioen was er gevestigd, maar al gauw ontstond er meer interesse in de regio en vestigden zich hier zeer veel kolonisten. Vici werd het handelscentrum van het gebied.

De legerbasis bestond uit twee delen: een kleine bij de haven in de huidige Vervoerswijk en de grotere basis aan de voet van de Collis Romanorum. Het handelscentrum werd bovenop de heuvel gebouwd. Er was een theater, een marktplaats en een tempel. Een bijzondere overblijfsel uit die tijd is de Naamsput.

In Vici woonden vooral de intelectuele mensen die hier konden genieten van het leven. Veel Romeinse poëten en filosofen kwamen hier vandaan.

Civitas Edit

      1rightarrow.png Zie Civitas (Romeinse Rijk) voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

Civitas was in 152 voor Christus gesticht door enkele boeren, als uitloper van Vici. In Civitas was de grond meer vruchtbaar dan in andere delen van de provincie en dus aantrekkelijker. Civitas, vergeleken met Vici maar een klein dorpje, kende een tijd van welvaart en werd het tweede handelscentrum van Libertae. Tot in 100 na Christus, toen het dorpje plotseling in elkaar zakte en alle mensen met geld het gebied ontvluchtten, waardoor Civitas in verval raakte. Vervolgens werd het een groezelige achterbuurt waar enkel zwervers en marginalen leefden[1].

Marum Edit

      1rightarrow.png Zie Marum voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

In het jaar 54 na Christus werd het dorpje Marum gesticht, aan de noordkust van Libertae en in één van de uithoeken van de provincie. Het werd een populair badoord waar veel rijke en succesvolle mensen heen gingen om te ontspannen. Marum, een klein en elegant dorpje, raakte echter net zoals de andere plaatsen in verval toen alle rijke mensen de provincie verlieten rond het jaar 100.

Referenties Edit

  1. Zie de Geschiedenis van Civitas Libertas

Zie ook Edit

Around Wikia's network

Random Wiki