Wikia

Sint-Agathakathedraal

De Sint-Agathakathedraal, oftewel de Kathedraal van de Heilige Agatha, is een kathedraal in Civitas Libertas, de hoofdstad van de Libertaanse provincie Insula Prima.

De kathedraal is de hoofdzetel van het aartsbisdom Civitas Libertas en de gelijknamige kerkprovincie. De aartsbisschop en metropoliet sinds 2008 is Hendrik Staudinger die Gerard Klein opvolgde. De kerk is een Nationaal Monument. Veel beelden in de kathedraal zijn door stadsbeeldhouwer Andries Koopman ontworpen. Onder andere de allereerste bisschop van de stad, Jacobus Schenck, ligt hier begraven.

GeschiedenisEdit

Gebouwd in 1479 als kerk, in 1564 als kathedraal benoemd, de kathedraal was door de eeuwen heen een oord van bezinning en vrede. Van 1564 tot 1619, tijdens Spaans bewind, deed de kathedraal dienst als verzamelplaats van de Inquisitie. Ketters en andere heidenen werden gearresteerd en gefolterd op het plein La Grande Mette voor het gebouw. Vele burgers werden op dit plein terechtgesteld. Talrijke inwoners waren in die periode gevlucht. Zo werd bijvoorbeeld Civitaanse Kerk in Newport gesticht.

Around Wikia's network

Random Wiki