Wikia

Sint-Andreaskathedraal 1

De kathedraal vanaf de markt.

Sint-Andreaskathedraal 2

De Sint-Andreaskathedraal is een rooms-katholiek kerkgebouw in de Libertaanse stad Nyttfron dat dienst doet als kathedraal en hoofdzetel van het bisdom Nyttfron. Het is de tweede grootste kerk van de provincie Nyttfronsey, na de Oude Kerk in Fridborg.

GeschiedenisEdit

De kathedraal is een laatgotische kerk gebouwd eind 15e en begin 16e eeuw. De kerk werd gebouwd ter vervanging van de Frónkirkja, Nyttfrons oudste kerk. In 1597 werd de kerk tot kathedraal verheven en kreeg het de naam Sint-Andreaskathedraal.

ArchitectuurEdit

De Sint-Andreaskathedraal is een uitstekend voorbeeld van laatgotische architectuur. De kerk omvat enkele kapelletjes die door rijkere Nyttfroner families werden ingericht. Grafstenen herdenken verschillende personen uit de Nyttfroner geschiedenis die in de kathedraal begraven zijn. Ook het altaar is noemenswaardig. De Sint-Andreaskathedraal heeft ook een orgel met 56 registers.

EvenementenEdit

In de Sint-Andreaskathedraal vindt wekelijks een zondagsmis plaats en tevens kerkelijke vieringen op speciale gelegenheden zoals in de paasperiode en bij Kerstmis. Daarnaast geeft het kathedraalkoor regelmatig optredens in de kathedraal of op de markt ervoor. Ook de orgel van de Sint-Andreaskathedraal is bekend en doet dienst bij orgelconcerten. Daarnaast is de kathedraal een plaats voor verscheidene kerkelijke en niet-kerkelijke evenementen.