Wikia

This page is currently under construction.

Info
Fronkirkja

De Frónkirkja zoals te zien vanaf de markt.

De Frónkirkja is de kerk van het stadje Nyttfron. De kerk stamt uit de tiende eeuw en is daarmee de oudste kerk van Libertas en waarschijnlijk ook het oudste gebouw van Nýttfrón. De kerk is een van de belangrijkste toeristentrekkers in Nýttfrón en er worden nog steeds missen gehouden.

Geschiedenis Edit

Toen Nýttfrón door de Espeekuuaanse Vikingen werd gesticht, werd ook deze kerk gebouwd. De parochie bleef door de eeuwen heen steeds voortbestaan, maar de kerk is drastisch qua uiterlijk veranderd. In de vroege Middeleeuwen zijn de kerktoren en het middenschip enkele meters verhoogd. Tevens is destijds een pastorie aangelegd.

Toen in 1167 West-Libertas poogde om Nýttfrón in te nemen werd de kerk zwaar beschadigd. De kerk moest hersteld worden en dat was een uitgelezen kans om een dwarsschip (transept) en een zijkapel aan te leggen. Later werd een doorgang van het dwarsschip naar de pastorie gemaakt en werd er ook een bovenstraatse loopbrug aangelegd van het dak van de kerk naar het klooster.

1866 was een rampjaar voor Nýttfrón en de Frónkirkja. Het klooster vatte vlam en het vuur verspreidde zich via de loopbrug naar de kerk en de pastorie. De brandweer wist te voorkomen dat het vuur zich door de rest van de stad verspreidde, maar voor het klooster en de pastorie was het te laat. Beide gebouwen waren volledig uitgebrand en moesten worden afgebroken. Men vreesde dat ook de kerk gesloopt moest worden. Door de grote hoeveelheid brokstukken was er namelijk geen kerk meer te vinden. Toen men de puinhopen opruimde, bleek dat de toren was ingestort, het dak uitgebrand was en ook het achterste deel van de kerk, de zogenaamde absis, was volledig verwoest. Men besloot om een nieuwe toren te ontwerpen, het dak te vernieuwen en de absis herop te bouwen.

In 1940 werd Nýttfrón per ongeluk door enkele Duitse bommen geraakt. De meeste vielen achter in het fjordenland, maar één ervan viel in het centrum op de kerk. De schade was niet zo groot, maar er was weinig geld en de kerk kon snel gerestaureerd worden. Slopen en een nieuwe, lagere kerk bouwen was een veel goedkoper alternatief. De kolonieraad stemde in met de sloop en de inwoners van Nýttfrón zagen in dat dit de enige uitweg was, behalve Egill Sveinsson. Hij vocht sterk tegen de sloop en zorgde voor een noodkerk op het marktplein. Na de oorlog, vijf jaar later, was er weer voldoende geld om de kerk op te knappen en tegenwoordig is dat geld al dik terugverdiend aan de toeristen.