Wikia

Wikistad

Sint-Maartensberg

1.885pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
Sint-Maartensberg.jpg

De Sint-Maartensberg is een berg in de Muntijnen in het Wikigebergte. De top van de berg is het hoogste punt van Libertas op een hoogte van 2 968 meter.

GeschiedenisEdit

De berg werd niet altijd als de hoogste in Libertas beschouwd. De Duivelsberg met een hoogte van 2 841 meter werd tot 1817 gezien als de hoogste berg. Deze werd reeds in de 17e eeuw ook beklommen. Pas bij de officiële hoogtemeting in 1817 kon men vaststellen dat de Sint-Maartensberg de hoogste in Libertas is.

Eind 18e eeuw werden diverse pogingen ondernomen door Libertanen om de berg te beklimmen. In 1791 startte een expeditie, maar deze mislukte door een hevige sneeuwstorm. In de jaren erna zouden nog anderen de tocht wagen. In 1804 beklom een Frans team onder leiding van Jacques Belrose de berg tot op een hoogte van 2 108 meter. Daar eindigt tevens de zuidelijke route waarna de bergbeklimmers via de oostelijke kant de berg verder moeten beklimmen.

In 1809 wist de Hongaar Péter Bogdány de oostelijke kant van de berg te bereiken. Hij stierf bij de verdere beklimming van de berg. Zijn lichaam werd pas in 1976 gevonden.

Herbert Charby.jpg

Herbert Charby.

Toen Herbert Chardy in 1814 de Vrijberg als eerste beklom, werd algemeen vastgesteld dat hij ook een poging voor de Sint-Maartensberg zou ondernemen datzelfde jaar. De ervaren bergbeklimmer uit Muntegu deed in 1818 zijn eerste poging, maar moest terugkeren wegens zuurstoftekort. Hij probeerde opnieuw in 1820 en dit keer had hij meer succes. Hij bereikte als eerste de top van Libertas' hoogste berg op 23 maart 1818.

Na Chardy is de berg nog duizenden keren beklommen. Vandaag de dag wordt de Sint-Maartensberg als een nationaal erfgoed beschouwd. Het staat als symbool voor de Libertaanse natuur. Er is een radiostation, postkantoor en toeristisch centrum gebouwd op een hoogte van 1 678 meter. De berg zelf wordt beschermd door het nationaal park Muntijnenpark.

Around Wikia's network

Random Wiki