Wikia

Sociaal Libertas.png

Sociaal Libertas is een atheïstisch-socialistische politieke partij uit Libertas. De overtuigingen komen overeen met die van het socialisme, behalve dat de partij voor de afschaffing van staatsgodsdienst is. De Democratische Partij is de grootste tegenstander van Sociaal Libertas, een partij die met de jaren minder extreemlinks werd en nu naar de Libertaanse Progressieve Democraten groeit.

Sociaal Libertas zit momenteel in de parlementaire oppositie nadat eerste minister Edward Neyt opstapte en de socialisten uit de regering verdwenen. De huidige interim-voorzitter is Christian Eckhart.

GeschiedenisEdit

This page is currently under construction.

Info.png

StandpuntenEdit

Sociaal Libertas staat voor nieuw-socialisme, een term die vaak verkeerd begrepen wordt. Het is een vorm van socialisme en minder van communisme. Het is de overeenkomst in standpunten op het gebied van staatsgodsdienst die de term neo-communisme, en later ook nieuw-socialisme, deed ontstaan. Sociaal Libertas typeert zichzelf liever met atheïstisch-socialistisch.

Zoals elke socialistische partij kiest Sociaal Libertas eerder de kant van de werkende mens dan die van de aristocraat. De partij is voor regels, voor de arbeider en probeert de werknemer te beschermen aan de hand van de wet.

De partij vindt vrijheid van geloof niet alleen kunnen, maar ook een echte must. Toch zijn leden tegen de staatsgodsdienst. Religies mogen niet gesponsord worden door de staat, maar wel zijn alle godsdiensten welkom in Libertas.

Toch streeft Sociaal Libertas ook steeds meer en meer naar een groen beleid. Inwoners moeten zich inzetten voor het behoud van de natuur. Mens en milieu is dus ook één van de hoofdpunten.

Around Wikia's network

Random Wiki