Wikia

Spoorlijn 1, ook wel bekend als de spoorlijn Civitas Libertas-Skeend, is een door de Nationale Spoorwegen beheerde spoorlijn in Libertas. De lijn is de langste van het land en werd in 1881 geopend tussen hoofdstad Wikistad en Apud Maro. Later volgden uitbreidingen naar Civitas Libertas en Skeend. De spoorlijn is daarmee de enige spoorweg die over drie eilanden loopt, namelijk Insula Prima, het hoofdeiland en Ysselaerden.

De lijn loopt onder meer over de Brug van Wikistad en de Ysselaerdse Brug en door de Augustustunnel in Wikistad.

Spoorlijn 1 is de drukste spoorweg van het land. Zowel Intercity-treinen als stoptreinen maken gebruik van de spoorweg.

StationsEdit

Spoorlijn 1 komt voorbij de volgende stations:

GeschiedenisEdit

De spoorlijn tussen Wikistad en Apud Maro werd reeds in 1881 aangelegd door de Treinmaatschappij Wikistad. Het fusiebedrijf Maatschappij voor Wikistads Stadsvervoer (MWSV) nam het beheer van het centrale station van Wikistad over en beheerde de lijn van Wikistad tot Maple Hills. Vanaf het traject Maple Hills-Apud Maro was het onafhankelijke vervoersbedrijf Treinmaatschappij Esdoornheuvels verantwoordelijk voor het vervoer. In 1930 verkreeg Nationale Spoorwegen het beheer van de spoorlijn Wikistad-Apud Maro in handen.

In 1955 kwam de verbinding met Civitas Libertas door de bouw van de Brug van Wikistad, het grootste bouwproject in de geschiedenis van Libertas tot dan. Enkele jaren later, in 1961, werd de constructie van de Ysselaerdse Brug voltooid. Hiermee gaat spoorlijn 1 tot Skeend en loopt de spoorweg tussen Jaarsdorp en Skeend gelijk met spoorlijn 3 (Skeend-Skeend-Haven).

ToekomstplannenEdit

In Civitas Libertas beginnen zowel spoorlijn 1 als spoorlijn 4. Deze laatste is de kortste spoorweg van het land. In het verleden waren er meermaals plannen om beide lijn te verbinden, maar Nationale Spoorwegen besliste dat de vijf westelijke stations van spoorlijn 4 te klein zijn om te verbinden met spoorlijn 1, de meestgebruikte spoorlijn van Libertas.

Beginnetje
Dit artikel is een beginnetje. U wordt uitgenodigd om dit artikel te bewerken en iets aan dit artikel toe te voegen.
Info