Wikia

Schadestadhuisntfrn.jpg

Schade.

Het Stadhuis van Nýttfrón of het Húsið borgarinnar was het gebouw vanwaaruit de kleine stad Nýttfrón bestuurd werd. Het gebouw werd vaak ook het koloniehuis genoemd, omdat de burgers Nýttfrón hun land niet gemeente noemen, maar kolonie.

Geschiedenis Edit

Het eerste gebouw werd tussen 1100 en 1150 uit de grond gestampt. Het was het grootste gebouw van Nýttfrón. Het is tevens honderden jaren lang het hoogste punt van de stad geweest.

Het eerste dieptepunt was in 1167 toen de West-Libertanen een mislukte aanval op de stad voerden. De grote, rode kalklaag was volledig van het gebouw gehaald en de torens waren zwaar beschadigd. Tevens had het gebouw voor een korte tijd in vuur en vlam gestaan.

Nýttfrón raakte na de Middeleeuwen sterk in verval. Dat was ook goed te merken bij het stadhuis. De hoogste toren was vrijwel volledig verdwenen en de andere vier waren enkele meters lager geworden. Ook raakte de achterkant van het gebouw zwaar beschadigd. Later werd het pand weer opgebouwd.

Op 23 augustus 2009 werd het eeuwenoude pand gebombardeerd en dat resulteerde in een vuurzee die niet onder controle was te krijgen. Waarschijnlijk zal het pand afgebroken moeten worden.

Around Wikia's network

Random Wiki