Wikia

Station Civitas Libertas

Station Civitas Libertas is een spoorwegstation in Civitas Libertas, de hoofdstad van de Libertaanse provincie Insula Prima. Het is samen met station Westoever één van de twee stations in het centrum van Civitas Libertas.

GeschiedenisEdit

Gebouwd in 1921, het station werd verbonden met station Ermingard in het centraal gelegen landbouwdorp Ermingard door een spoorweg. De lijn werd aanvankelijk uitsluitend voor vrachtvervoer gebruikt en exploitant was de Maatschappij voor Civitaans Vrachtvervoer. Het oorspronkelijke station was gelegen in een opslagloods. In de jaren '30 werd het huidige station opgetrokken.

Vanaf de jaren '50 werden de eerste passagierswagons ingezet naar de badplaatsen Hoogdalen en Filips aan Zee in het westen. Sindsdien is Nationale Spoorwegen verantwoordelijk voor het station en de spoorlijn, die ook wel als spoorlijn 4 bekend staat.

In 1955 werd de brug van Wikistad voltooid en werd Civitas Libertas ook per trein verbonden met hoofdstad Wikistad op het hoofdeiland.

TreindienstenEdit

Op spoorlijn 1 is het station verbonden met Wikistad. Eerstvolgende haltes zijn Westoever, Lievertas en Oude Wijk. Civitas Libertas is helemaal verbonden met Victoria, Maple Hills en Apud Maro, maar zelfs met Skeend op Ysselaerden.

Op spoorlijn 4 is het station verbonden met de rest van het eiland Insula Prima. Het volgende station op de halte is station Oostkapel in het westen en station Westoever in het oosten.

Er waren regelmatig plannen om spoorlijn 1 en spoorlijn 4 aan elkaar te verbinden, maar dit voorstel werd nooit uitgevoerd.