Wikia

Station Lievertas

Station Lievertas is het centraal station van de Libertaanse hoofdstad Wikistad. Het gebouw ligt de wijk Lievertas aan het Stationsplein tegenover het TransPort-gebouw en werd gebouwd tussen 1946 en 1948. Het is het drukste spoorwegstation van Libertas qua reizigersaantal. Het is tevens het enige Intercity-station in de hoofdstad. Aan het station bevindt zich ook een grote bushalte die door Stadbus en SDV gebruikt wordt. Lievertas is tevens een metrohalte op lijn A van de Wikistadse metro.

GeschiedenisEdit

TramhalteEdit

In de wijk Lievertas vertrok oorspronkelijk de tram tussen Newport en Wikistad die werd beheerd door de Trammaatschappij Wikistad-Newport. De TMWN exploiteerde eind 19e eeuw een tiental tramlijnen die vertrokken vanaf het tramgebouw in de wijk Lievertas. Het gebouw lag op de locatie waar momenteel het huidige TransPort-complex gelegen is.

In 1881 was de spoorlijn Wikistad-Apud Maro voltooid. De tramhalte van Wikistad werd het beginstation van Libertas' eerste spoorweg voor personenvervoer. Datzelfde jaar ontstond het fusiebedrijf Maatschappij voor Wikistads Stadsvervoer. Aangezien MWSV aan de zee gelegen was, verleende het bedrijf ook veerdiensten naar Civitas Libertas en Muntegu. Daarnaast zette MWSV enkele buslijnen in, de eerste van de hoofdstad.

Nationale SpoorwegenEdit

Tot 1930 beheerde MWSV de tram- en treindiensten vanuit het centrale station van Wikistad, maar dat jaar nam het overheidsbedrijf Nationale Spoorwegen de spoorlijn tussen Wikistad en Apud Maro over. Nog voor de Tweede Wereldoorlog waren er plannen om een nieuw centraal station te openen in Wikistad, ter vervanging van het station in de Oude Wijk, tot dan toe Wikistads grootste spoorwegstation. Dit plan werd nooit gerealiseerd vanwege de hoge kosten ervan. Nationale Spoorwegen stelde na de oorlog voor om in de wijk Lievertas het centrale station te bouwen. Het reeds bestaande station Lievertas zou worden afgebroken en ter vervanging zou een gloednieuw stationsgebouw geplaatst worden. Dit nieuwe station moest het centraal station van Wikistad worden en werd op 2 mei 1948 feestelijk geopend. Op deze manier hoopte Nationale Spoorwegen om de druk op andere stations in de hoofdstad te verminderen. Men koos voor de wijk Lievertas aangezien daar ruimte was op het oude Muntplein. Een deel van dat plein werd opengebroken voor de bouw van het station. De trams zouden vanuit een zijgebouw van het grote station vertrekken.

In 1954 zou de Trammaatschappij Wikistad ontstaan, een onafhankelijk bedrijf dat de tramlijnen van Wikistad opereerde. Het bedrijf was een afsplitsing van MWSV. Nog steeds vertrok het merendeel van de tramlijnen in het station Lievertas. In de jaren '70 werden de tramlijnen opengebroken en de trammaatschappij omgevormd tot Stadsdienst Vervoer, exploitant van het Wikistadse metronetwerk. Vanaf dan werd het station Lievertas uitsluitend voor treindiensten gebruikt.

StationsbuurtuitbreidingEdit

In de jaren '50 werd de nieuwe stationsbuurt verder uitgebreid met kantoorgebouwen en het grote Stationspark. Onder meer het TransPort-complex werd gebouwd tegenover het station Lievertas. Hier zijn de kantoren van Nationale Spoorwegen en Libertas Infra gesitueerd Ook Stadbus heeft haar hoofdkantoor niet ver van het stationsgebouw. Door de groei van de jachthaven Lievertas en de grote bushalte voor het station is de wijk Lievertas uitgegroeid tot één van de belangrijkste verkeersknooppunten van de hoofdstad.

OntwerpEdit

Het station werd gebouwd tussen 1946 en 1948 en opgetrokken in functionalistische stijl. Het gebouw werd ontworpen door architect Alex Richter die er nationale faam mee verwierf. Het station wordt gekenmerkt door de grote glazen ramen met figuren in glas in lood die passagiers voorstellen. De ramen werden door Richter ontworpen, eveneens als een grote klok in de vertrekhal. De klok zou in 1978 stukgaan door een val bij het poetsen ervan.

Het gebouw bestaat uit een grote vertrekhal met loketten van NS, SDV en Stadbus. Er is tevens een loket van de toeristische dienst van Wikistad, maar toeristen worden vaak doorverwezen naar het kantoor van de toeristische dienst in het Stationspark dat op wandelafstand ligt van het station. Links van de vertrekhal is de administratie en treinregeling gesitueerd en rechts bevinden zich enkele horecazaken. Het station heeft vijf perrons.

Zowel voor het stationsgebouw, op het Stationsplein, als in het gebouw zijn er ingangen naar de gelijknamige metrohalte Lievertas. Verder is het gebouw voorzien van bagageplaatsen, een apotheek, wachtzalen en een wisselkantoor. Het gebouw is geheel rolstoelvriendelijk.

DienstenEdit

TreinEdit

Het station Lievertas is gelegen op spoorlijn 1 van de Nationale Spoorwegen. De lijn liep oorspronkelijk van Wikistad naar Apud Maro in het noordoosten, maar door de constructie van de Brug van Wikistad en de Ysselaerdse Brug werd deze spoorweg verlengd tot Civitas Libertas in het westen en Skeend in het oosten. Daarmee is het de enige spoorlijn die over drie eilanden loopt.

Lievertas is een station tussen het station Westoever (in Civitas Libertas) en het station Oude Wijk in de nabijgelegen Oude Wijk. Daarmee is het station de eerste halte in Wikistad voor Civitaanse reizigers en pendelaars. Op deze lijn is Lievertas verbonden met de plaatsen Victoria, Maple Hills en Skeend.

Verder ligt het station Lievertas op spoorlijn 5, ook wel bekend als de spoorlijn Muntegu-Maple Hills. Lievertas ligt tussen het station Drenthe en het station Groendorp (in Newport). Lievertas ligt bijgevolg op één van de drukste spoorwegknooppunten van Libertas.

MetroEdit

Sinds 1971 heeft het station Lievertas ook een metrohalte op het metronetwerk van de Wikistadse metro. Hiervoor werd het stationsgebouw deels verbouwd en werden ondergrondse lijnen en perrons aangelegd. Lievertas is op lijn A verbonden tussen de halte Middelburg en de halte Oude Wijk.

Sinds 2000 zijn er plannen om Lievertas ook met de halte van Tinge te verbinden op een nieuwe lijn, maar dit is voorlopig nog niet gerealiseerd. Tevens zijn er in het kader van het Mobiel 2025-project ideeën om van de metrohalte Tinge een spoorwegstation te maken om de drukte op het station Lievertas te verminderen.

Overige dienstenEdit

Voor het station is een grote bushalte die gezamenlijk wordt geëxploiteerd door Stadbus en SDV. Tevens is er een grote WikiBike-fietsenstalling te vinden voor het station.