Wikia

Station Zwanendorp is een ondergronds stationsgebouw in de Wikistadse wijk Zwanendorp dat door zowel de Nationale Spoorwegen als de Wikistadse metro gebruikt wordt.

Aangezien Zwanendorp een druk verkeersknooppunt is, is het één van Wikistads drukste stations.

Nationale SpoorwegenEdit

Het oude station van Zwanendorp werd gebouwd in 1935 door Nationale Spoorwegen. Reeds enkele jaren hiervoor was er een halte op de lijn Wikistad-Apud Maro. In de jaren '60 geraakte het stationsgebouw in verval en werd de halte van Zwanendorp geschrapt. Door de vele bebouwing in dit stadsgedeelte was het onmogelijk om nieuwe spoorinfrastructuur bovengronds aan te leggen. In 1970 opende een nieuw ondergronds gebouw.

Momenteel is Zwanendorp een halte op spoorlijn 1 tussen station Oude Wijk en station Villawijk.

MetrohalteEdit

In 1976 opende lijn B van de Wikistadse metro als de noord-zuidverbinding van de metro tussen de luchthaven en de wijk Chinatown. Zwanendorp ligt tussen enerzijds de halte Chinatown en anderzijds Oude Park. Het traject op lijn B tussen Zwanendorp en Chinatown wordt gedeeld met een traject van lijn C. Zwanendorp ligt op lijn C tussen de stations Chinatown en Oude Wijk.

Around Wikia's network

Random Wiki