Wikia

Steingeit

Steingeitur in de Nýttfróner Bossen.

De steingeit of (incorrect) steengeit (meervoud: steingeitur) is een geitenras dat enkel in Oost-Libertas voorkomt. Er zijn drie onderverdelingen te maken: de Skeender steingeit, de Zuid-Nýttfróner steingeit en de Noord-Nýttfróner steingeit. De Skeender steingeit komt het meeste voor met ongeveer 600 exemplaren. Het totale aantal steingeitur wordt geschat tussen de 1.000 en 1.500.

De steingeit staat bekend als een symbool van Oost-Libertas. Ze zijn door mensentoedoen in deze omgeving terechtgekomen. Oorspronkelijk waren ze namelijk gewoon geitenvee, maar ze zijn losgebroken en nooit meer terug in gevangenschap gebracht. De steingeit heeft zich, ondanks het barre klimaat van het fjordenland in Nýttfrón, op beide eilanden goed weten voort te planten en is onderdeel van een cultuur geworden.

Woordafkomst Edit

Fallbeyging orðsins „Steingeit“
Eintala Fleirtala
án greinis með greini án greinis með greini
Nefnifall steingeit steingeitin steingeitur steingeiturnar
Þolfall steingeit steingeitina steingeitur steingeiturnar
Þágufall steingeit steingeitinni steingeitum steingeitunum
Eignarfall steingeitar steingeitarinnar steingeita steingeitanna

Het woord steingeit komt waarschijnlijk uit het IJslands. In die taal betekent het berggeit, maar de betekenissen is een beetje veranderd. Berggeiten komen namelijk niet voor in Oost-Libertas en dus kon men het woord ergens anders voor gebruiken.

Op de nevenstaande tabel valt de vervoeging van het IJslandse woord steingeit volledig te zien. In de Nederlandse taal is het gebruikelijk om enkele de onbepaalde enkelvouds- en meervoudsvorm te gebruiken, steingeit en steingeitur dus.

Trivia Edit

  • Nýttfróner IJslanders worden wel eens steingeit genoemd door de West-Libertanen.

Bron Edit

Zie ook Edit

Around Wikia's network

Random Wiki