Wikia

Stone Goat.jpg

Stone Goat in het Newport Park.

De Newportse steengeit of de Stone Goat is een geitenras dat enkel in het beschermde Newport Park voorkomt. De Stone Goat is nauw verwant aan de Nýttfróner steingeit. Het totale aantal Stone Goats wordt geschat tussen de 430 en 450. De Stone Goat wordt geobserveerd door de natuurwachters van het park.

De Stone Goat is uniek op het Henrique Isle. Het dier was hierheen gebracht in de 13e eeuw door de IJslanders uit Nýttfrón. Oorspronkelijk komt het dier uit Scandinavië. Door het warme klimaat in het Newport Park, muteerde de steingeit een klein beetje waardoor de overlevingskansen groter werden. De Stone Goat staat symbool voor het Newport Park en staat zelfs op het logo van het Nationaal Park.

Woordafkomst Edit

Stone Goat is een erg letterlijke vertaling van steingeit wat waarschijnlijk uit het IJslands komt. In die taal betekent het berggeit, maar de betekenissen zijn zowel in het Newport-Engels als in het Nýttfróner IJslands een beetje veranderd. Berggeiten komen niet voor in Oost-Libertas en Newport en dus kon men het woord ergens anders voor gebruiken.

Zie ook Edit

Around Wikia's network

Random Wiki