Wikia

De Theorieën van Alexandru zijn enkele theorieën bedacht door de filosoof Alexandru. De bekendste ervan gaat over de activiteit op deze wiki.

Activiteitstheorie Edit

De basisregel is:

"Activiteit is aanstekelijk. Begint 1 gebruiker met bewerken, komen er spoedig veel meer."

In de praktijk kan het echter ook een tegengestelde werking hebben, namelijk:

"Beginnen minder gebruikers te bewerken, gaan er ook steeds meer gebruikers afhaken."

Verklaring Edit

De meeste mensen bewerken deze wiki alleen als het gezellig is. Als men in zijn eentje gaat bijdragen aan Libertas, hebben de meeste mensen het gevoel dat hun bijdragen niks waard zijn. De bedoeling van een wiki is dat iedereen elkaars artikelen kan bewerken. Je moet met andere mensen kunnen praten over je artikelen. Samenwerking is dan ook zeer belangrijk in Libertas. Het is de bedoeling dat je Libertas sámen opbouwt.

Gaan steeds meer mensen weg? Dan zie je vanzelf dat de lijst van recente wijzigingen leger wordt. Het wordt minder gezellig, er zijn minder mensen online en je krijgt minder zin om iets te gaan ondernemen, want niemand zal je bewerkingen zien. Een grote kans dat jijzelf ook afhaakt.

Lijst van enkele andere uitspraken Edit

  • Het Libertaans utilitarisme houdt deze wiki in leven
  • De periode tijdens de verkiezingen is de drukste tijd
  • De periode na de verkiezingen is het rustigst
  • Een serieus Libertas is Libertas' ondergang
  • Iedere gebruiker die ooit van Wikistad hield zal op een gegeven moment verlangens krijgen om weg te gaan. Het wordt een onbereikbaar ideaal, want het is net zo moeilijk als stoppen met roken.
  • De verkiezingsperiode is in drieën te verdelen: vóór de verkiezingen en de eerste 2 dagen van de verkiezingen wanneer iedereen nog volop actief is, de rest van de verkiezingen en vlak na de verkiezingen wanneer er nog maar een paar gebruikers over zijn en de periode daarna, waarna alleen de Libertaanse "die-hards" nog te bekennen zijn op deze wiki.

Zie ook Edit