Wikia

Bestand:Toiletten Winkelcentrum Wikistad.jpg
Bestand:Bordje toilet.gif

De toiletten van het Winkelcentrum van Wikistad zijn een reeks toiletten in het Winkelcentrum van Wikistad in de Winkelwijk van de Libertaanse hoofdstad Wikistad. Ze bevinden zich op de eerste en tweede verdieping en zijn dagelijks geopend tijdens de openingsuren van het winkelcentrum. Er ijn wc's voor mannen, vrouwen, andersvaliden, kleine kinderen en er is een ruimte voor baby's. Er worden moderne Japanse wc's en superdeluxe high-tech-wc's gebruikt, en de hal op de tweede verdieping is een multifunctioneel centrum. Verschillende keren werden de toiletten bescouwd als de "bijzonderste toiletten van Libertas".

Locatie Edit

De toiletten zijn te vinden op de eerste en tweede verdieping van het Winkelcentrum van Wikistad in de Wikiwijk van de Libertaanse hoofdstad Wikistad. Omdat de ze zover liggen van de roltrappen en van de begane grond, zijn er veel bordjes geplaatst in het hele winkelcentrum om de mensen de weg te kunnen wijzen naar het toilet. Er is een speciale trap[1] en lift[2] aangelegd om de klant rechstreeks naar de toiletten te brengen. Ook is er een verbinding tussen de toiletten op de eerste verdieping en die van de tweede verdieping.

Interne trap Edit

Om een verbinding te kunnen maken tussen de toiletten op de eerste en de toiletten op de tweede verdieping is er een interne trap aangelegd. Die trap bevindt zich aan het eind van de hal, meestal naast of ten minste in de buurt van de toiletten voor de mannen. Die trap is ook handig als nooduitgang, maar gaat helaas niet door naar de begane grond. Er zijn dus in totaal twee trappen nabij de toiletten van het winkelcentrum.

Lift Edit

Voor de andersvaliden is er een speciale lift aangelegd, die de andersvalide mensen van de begane grond naar de tweede verdieping vervoert. Aanvankelijk was het erg lastig geweest voor de andersvalide mensen om via twee roltrappen omhoog te moeten gaan om naar de wc te kunnen gaan. Die lift is erg klein, maar is precies groot genoeg voor een rolstoel en nog wat plaats over.

Prijzen Edit

Om van de service te kunnen genieten, moet men hier alleen op vrijdagen, zaterdagen en zondagen €0,50 betalen voor het gebruik van een toilet. Op alle andere dagen is het gebruik van de toiletten gratis[3]. Voor de wc's voor andersvaliden en kinderen hoeft nooit betaald te worden. Ook is de toegang tot de ruimte voor baby's gratis.

Op vrijdagen, zaterdagen en zondagen zit bij de toiletten altijd een zogenaamde "toilet nanny". Alleen is deze "nanny" geen mens, maar een machine. Automatisch komt het op vrijdag uit de muur, bij de ingang van het toilet, en blokkeert het de toegang tot het toilet tenzij u er een muntje van €0,50 inwerpt. Deze machine werd verschillende keren gerenoveerd en kan zelfs uitleggen wat de bedoeling is.

Binnenkort hoopt de directie dat het gebruik van de toiletten gratis kan worden, maar momenteel heeft de directie het geld nodig om de schoonmaak en de aanschaf van de wc's te kunnen betalen of afbetalen.

Kosten voor de superdeluxe-wc Edit

De superdeluxe-wc's bestaan uit twee superdeluxe high-tech-wc's in de toiletten van het winkelcentrum. Om deze wc te kunnen gebruiken moet de gebruiker altijd €5 betalen. Dat komt door de meerdere functies die de wc heeft.

Japanse wc's Edit

Bestand:Japanese toiletten.jpg
Bestand:High Tech toilet.jpg

In de toiletten bevinden zich enkele moderne Japanse wc's. Die wc's van het speciale bedrijf Toto blijken een geslaagde test te zijn en worden dankzij hun vele functies geliefd door de gebruiker ervan.

De wc geeft de gebruiker het wc-papier aan en spoelt automatisch zelf door zodra men de wc verlaat. Ook wordt de wc-bril automatisch verwarmd. Als men een grote behoefte heeft gedaan, wordt er vanuit de wc een klein warm straaltje water uw anus in gespoten, zoals op de afbeelding rechts.

Dit wordt als extreem luxe beschouwd en is dan ook zeer goed beschermd.

Superdeluxe-wc's Edit

Er zijn twee superdeluxe wc's in heel het winkelcentrum en beide bevinden zich in de toiletten op de tweede verdieping. Deze high-tech-wc heeft ongelooflijk veel functies.

Naast de functies die de andere Japanse wc's hebben, kan de klant tegelijkertijd computeren en bellen. Ook geeft hij automatisch de krant aan als men het hem beveelt. Verder kunt men zelf de temperatuur van de wc-bril instellen.

Omdat deze wc zoveel verschillende functies heeft, kost het €5 om hem te kunnen gebruiken.

Hygiëne Edit

Handen wassen gaat nu gemakkelijk, aangezien men de handen alleen maar voor de kraan hoeft te houden om er water uit te kunnen krijgen. Verder heeft de directie een nieuw systeem voor het gebruiken van zeep ingevoerd. Men houdt de handen onder het bakje zeep dat aan de muur hangt en vervolgens komt er een kleine hoeveelheid zeep uit. Wanneer men klaar is met handen wassen houdt men de handen onder het droogapparaat zodat er een lekker warme lucht uit zal komen. Zo kan men gemakkelijk de handen wassen zonder ook maar iets te doen of aan te raken.

Mannen Edit

Bestand:Toiletten Winkelcentrum.jpg

Op allebei de verdiepingen zijn er toiletten voor mannen. Deze bevinden zich altijd aan de linkerkant van de ingang, tegenover de vrouwentoiletten.

Eerste verdieping Edit

Op de eerste verdieping zijn er twintig urinoirs en tien wc's voor de grotere behoefte. De laatste vijf die werden opgenoemd zijn Japanse wc's. Ook staat daar één superdeluxe wc. Op de eerste verdieping is er erg veel ruimte; de mannentoiletten zijn daarom erg groot. De mannentoiletten zijn daar aan de linkerkant van de hal te vinden en hebben meerdere ingangen. De trap bevindt zich naast het mannentoilet.

Tweede verdieping Edit

Op de hoogste etage van het winkelcentrum zijn er iets minder wc's voor mannen. Vijftien urinoirs en acht Japanse wc's. Ook is daar geen superdeluxe-wc. Verder bevindt het toilet zich wel aan de linkerkant van de hal, tegenover de vrouwen, net zoals op de eerste verdieping. Het mannentoilet daar grenst aan het toilet voor invaliden.

Vrouwen Edit

Ook voor de vrouwen zijn er op beide verdiepingen toiletten. Die bevinden zich altijd rechts van de ingang, tegenover de mannentoiletten.

Speciaal voor de vrouwen, zijn er extra spiegels aangelegd, maar ook andere functies.

Eerste verdieping Edit

Op de eerste verdieping zijn er maar liefst 25 Japanse wc's. Dat is op die manier gedaan om de wachttijden wat aantrekkelijker te maken. Verder bevindt zich daar ook een superdeluxe-wc. Op de eerste verdieping is er erg veel ruimte; de vrouwentoiletten zijn daarom erg groot. Het vrouwentoilet heeft daar meerdere ingangen. De trap en een kamer van de schoonmaakploeg bevinden zich naast het vrouwentoilet.

Tweede verdieping Edit

Op de tweede etage van het winkelcentrum zijn er iets minder wc's voor vrouwen. Er zijn daar vijftien Japanse wc's. Ook is daar geen superdeluxe-wc. Verder bevindt het toilet zich wel aan de rechterkant van de hal, tegenover de mannen, net zoals op de eerste verdieping. Het vrouwentoilet daar grenst aan de ruimte voor baby's en jonge kinderen.

Ruimte voor baby's Edit

Op de tweede verdieping, naast de vrouwentoiletten, is er een speciale ruimte gemaakt voor baby's en hun ouders, maar ook voor kleuters, peuters en andere jongere kinderen. Daar kunnen de baby's gemakkelijk verschoond worden of voeding krijgen. De toegang is gratis en alle nodige functies zijn er aanwezig.

Andersvaliden Edit

Bij het maken van de toiletten voor de andersvalide mensen, was er niet goed nagedacht. Die wc's bevinden zich namelijk op de tweede verdieping. Daarom is er een speciale lift gemaakt voor de andersvalide mensen, die parallel gaat met de trap. De toiletten voor andersvaliden bevinden zich naast de mannentoiletten op de tweede verdieping.

Men heeft geprobeerd om het zo gemakkelijk mogelijk te maken voor die mensen. De wc-bril kan omhoog of omlaag door een knop in te drukken en een robot helpt de andersvalide met opstaan en zitten. Er zijn acht toiletten voor andersvaliden gemaakt.

De andersvaliden hoeven net zoals de kleine kinderen niet te betalen.

Kleine kinderen Edit

Omdat de toiletten op de tweede verdieping zich precies tegenover de kinderspeelhoek bevinden, zijn er speciale toiletten gemaakt voor de kleinere kinderen. De toiletten zijn laag, makkelijk te gebruiken en alles is mooi versierd. Alle kleuren van de regenboog zijn voor die toiletten gebruikt. De wastafeltjes zijn ook extra laag en de kraantjes zijn gewoon volgens het oude en bekende ontwerp gemaakt, met zo een draaiknop, en is dus simpel voor zo een kind. Uiteraard mogen hun ouders hier ook komen om hun kindjes te helpen.

De kleine kinderen hoeven niet te betalen om een wc te kunnen gebruiken. De kindertoiletten zitten achter de babyruimte, aan het eind van de hal.

Schoonmaak Edit

Dankzij de uitgebreide schoonmaakploeg die daar om de zes uur alle wc's schoonmaakt, zijn de wc's extra netjes en ordelijk. De schoonmaakploeg is erg gespecialiseerd.

Schoonmaakploeg Edit

De proffesionele schoonmaakploeg bestaat uit tien mensen: zes vrouwen en vier mannen. Ze zijn altijd aangekleed in wit en hebben speciale handschoenen aan. Verder hebben ze altijd hun speciale gereedschappen bij hen om de wc's te kunnen laten glimmen. Doordeweeks[4] komen ze altijd langs om 13:00 uur en 19:00 uur, op vrijdag en in het weekend maken ze om 10:00 uur, 16:00 uur en 22:00 de wc's schoon.

De hal Edit

De hal op de eerste verdieping ziet er wat normaaltjes uit, maar de hal op de tweede verdieping is een ander verhaal:

De hal op de tweede verdieping is een multifunctioneel centrum voor mensen die simpele dingen willen kopen of doen. Zo staan daar apparaten van Routeplanner 24 die hier de route uitstippelt, zijn er veel automaten met snacks (kroketten, frikandelen, drank, snoep, enzovoort) en verder zijn er ook gokautomaten. Mensen gaan nu naar het toilet om te gokken, in plaats van hun behoefte te doen. Ook is daar een klein kraampje waar men de krant, tijdschrift, strippenkaart of telefoonkaart kan kopen. Verder staan er in die hal ook telefooncellen.

Humor Edit

Om de klant te kunnen laten lachen, zijn er overal verschillende bordjes en voorwerpen geplaatst in en rondom de toiletten op de tweede verdieping.

Referenties Edit

  1. Van de begane grond naar de eerste verdieping is er een speciale trap voor andersvaliden, maar ook voor gewone mensen.
  2. De lift is alleen voor andersvaliden bedoeld.
  3. Behalve voor de superdeluxe-wc, waar altijd €5 voor wordt betaald.
  4. Behalve op vrijdagen.

Around Wikia's network

Random Wiki