Wikia

UZ Wikistad

Het wapenschild van de UZ Wikistad.

Het Universitair Ziekenhuis van Wikistad, oftewel UZ Wikistad of UZW, is het universitair ziekenhuis van de Vrije Universiteit van Wikistad. De twee hoofdgebouwen liggen in de Wikistadse wijk Middelburg gelegen, maar enkele andere afdelingen zoals Psychiatrie en Tandheelkunde liggen elders.

Het UZ Wikistad heeft drie afdelingen en telt in totaal zo'n 600 bedden. Hiermee is het UZ Wikistad het grootste academische ziekenhuis van Libertas, voor het UMC Victoria, en het derde grootste ziekenhuis van de hoofdstad, na het Koninklijk Hospitaal Vicistad en het Sint-Barbaraziekenhuis. Het UZ Wikistad werd opgericht in 1933.

Het UZ Wikistad is verbonden aan de Faculteit Geneeskunde van de VUW, maar werkt ook nauw samen de gezondheidszorgafdelingen van diverse hogescholen in Wikistad

GeschiedenisEdit

Eind 19e eeuw wilde de Vrije Universiteit van Wikistad samenwerken met het Koninklijk Hospitaal in de Oude Wijk om geneeskundig onderwijs voor de Faculteit Geneeskunde van de VUW te organiseren. De samenwerking werd gesloten, maar eind jaren '20 begon de universiteit aan de bouw van een eigen medische universiteit. De VUW kocht hiervoor enkele herenhuizen in de wijk Drenthe op om deze vervolgens met de grond gelijk te maken. Het nieuwe ziekenhuisgebouw grenst aan de Tweede Campus en werd ontworpen door architect Felix Van Campen die eveneens het tegenoverliggende hoofdkantoor van de politie ontwierp. Het UZ Wikistad is het grootste gebouw van de wijk en ligt op het einde van de Victoriastraat, niet ver van het strand.

Het UZ Wikistad was gesticht en in het nieuwe ziekenhuis werden patiëntenzorg en onderwijs gecombineerd. Het universitair medisch centrum was even groot als Wikistads grootste ziekenhuis op dat moment, het Koninklijk Hospitaal.

Na de Tweede Wereldoorlog was het UZ Wikistad uitgegroeid tot het grootste ziekenhuis van de hoofdstad en wegens plaatsgebrek in het oude gebouw besloot de universiteit een nieuwe afdeling te openen in de wijk Middelburg. Hiervoor kocht de VUW enkele herenhuizen op om ze vervolgens met de grond gelijk te maken. Op de bouw van deze afdeling kwam veel kritiek. Het moderne gebouw aan de Zeeweg met uitzicht over de oceaan paste volgens de inwoners van Middelburg niet in het straatbeeld. Deze vestiging van het UZ Wikistad kijkt uit over de Reiberstraat en het moderne gebouw, door Alex Richter ontworpen, domineert de wijk Middelburg.

AfdelingenEdit

DrentheEdit

Het hoofdgebouw bevindt zich in de wijk Drenthe. Daar is ook de administratie gevestigd. Het is het grootste gebouw van het hele UZW-complex. De volgende afdelingen bevinden zich in Drenthe:

  • Intensive Care
  • Antigifcentrum
  • Geriatrie
  • Pediatrie
  • Gynaecologie

MiddelburgEdit

De specialisatie-afdelingen van het UZ Wikistad bevinden zich in Middelburg. Hier bevinden zich alle gespecialiseerde afdelingen zoals cardiologie en dermatologie. Meestal komen de gasten hier terecht in plaats van in het hoofdgebouw. Dat is omdat men in Middelburg vaak beter in hun noden kan voorzien. De volgende afdelingen zijn gevestigd in Middelburg:

  • Cardiologie
  • Dermatologie
  • Endocrinologie
  • Gastro-enterologie
  • Hermatologie
  • Nefrologie
  • Neurologie
  • Oncologie
  • Orthopedie
  • Pneumologie
  • Spoed
  • Ondersteunende afdelingen: Anestasiologie en Radiologie

Overige afdelingenEdit

De afdeling Tandheelkunde bevindt zich Tinge en werd geopend in 1977. De afdeling Psychiatrie ligt in de Villawijk tegenover de Derde Campus en Pasteurhal.

PartnerziekenhuizenEdit