Wikia

This page is currently under construction.

Info.png

Verkiezingen in Libertas is een specifiek onderdeel van de Libertaanse politiek. De drie voornaamste verkiezingen zijn de parlementsverkiezingen, de provincieraads- en gemeenteraadsverkiezingen en de verkiezing van de eerste minister.

StemrechtEdit

Toen in 1860 de eerste verkiezingen georganiseerd werden, gold een algemeen meervoudig stemrecht voor mannelijke burgers die voldoende cijnzen (belastingen) betaalden. Vanaf 1880 kon elke mannelijke inwoner stemmen en vanaf 1912 gold het algemeen enkelvoudig stemrecht. Vrouwenstemrecht werd datzelfde jaar geïntroduceerd. Het duurde tot de jaren '20 vooraleer dit effectief op gang kwam. In 1976 werd de leeftijd om te stemmen en deel te nemen aan verkiezingen verlaagd van 21 jaar naar 18 jaar.

KieskringenEdit

Voor die verkiezingen wordt het land Libertas in kieskringen opgedeeld die voor alle verkiezingen hetzelfde zijn. Deze kieskringen komen sinds de staatshervorming van 1984 van vorige eeuw overeen met de provinciegrenzen.

DatumEdit

Verkiezingen worden om de vier jaar georganiseerd en vinden plaats op de tweede zaterdag voor de laatste dag van de eerste maand van het jaar. De laatste verkiezingen vonden zo plaats op 23 januari 2016.

De inwerkingtreding van het Parlement, de provincie- en gemeenteraden en de regering vindt plaats op 31 januari wanneer de eerste minister zijn/haar eed aflegt.

Around Wikia's network

Random Wiki