Wikia

Sjabloon:Etalage-nominatie Sjabloon:Geschiedenis2 Vici was het bestuurlijke en commerciële centrum van de Provincia Libertae in de tijd dat de Romeinen nog over een deel van Libertas heersten. In Vici, waar tegenwoordig het noorden van Wikistad ligt, was het legioen gevestigd.

Geschiedenis Edit

Vici Romeins

Locatie van Vici

Plattegrond Vici Romeins

Plattegrond van Vici

In de tweede eeuw voor Christus zeilde een schip onder leiding van Marinus Bae langs de kust van Libertas, waar ze nabij het huidige Wikistad voet aan land zetten. Marinus Bae beschreef in zijn dagboek dat ze hier 3 dagen lang verbleven en geregeld op onderzoek gingen om de omgeving te verkennen. Marinus Bae en zijn manschappen werden steeds enthousiaster over hun ontdekking, want het klimaat bleek zeer aangenaam te zijn (warm, maar niet zo droog als aan de Middenlandse Zee) en het land was zeer vruchtbaar. Marinus besloot terug te gaan en zijn ontdekking aan de twee consuls van de Republiek door te geven.

Enkele jaren later zou een kleine vloot met een Romeins legioen aan boord naar de - volgens Marinus onbewoonde - eilandengroep varen. Ze zochten een makkelijke plek uit om aan te leggen, waar ze later hun haven bouwden. Enkele kilometers van de kust vandaan vestigden ze zich aan de voet van een heuvel. Van die plaats maakten ze gelijk een legerbasis.

Maar binnen enkele tientallen jaren zouden hier meer schepen langskomen. De consuls hadden blijkbaar meer interesse in het gebied dan verwacht. Er ontstond een waar handelscentrum, en op de Collis Romanorum (de heuvel waar de legerbasis tegen aan lag) werd een marktplaats gebouwd. Aan deze marktplaats volgden snel enkele belangrijke gebouwen, zoals een theater, tempel en het bestuurshuis van de Provincia Libertae, waar Vici de hoofdplaats van was.

Rond 160 voor Christus zou een nieuw schip zijn aangekomen, met kolonisten uit Iberië. Deze mensen, die meestal wat minder geld hadden dan de rijke lieden die er al waren, vestigden zich aan de zuidkant van de heuvel, waar de meesten een rustig plattelandsleven zouden leiden.

Toen bleek dat er minder regels waren in Vici dan in de rest van het Romeinse Rijk en dat er veel minder belastingen waren (bevelen van het Romeinse Rijk werden genegeerd; de Romeinen konden deze mensen niet bestraffen omdat de eilandengroep te afgelegen zou liggen), volgde een stroom van kolonisten. Onder andere rijkelui, die villa's kochten ten zuiden en oosten van Vici maar ook boeren, die de uitloper Civitas zouden stichten rond 152 voor Christus.

Vici vierde hoogtij, werd met de minuut rijker en was zeer vredevol. En de populatie bleef maar stijgen. Na christus werd Marum gesticht, waar een verbinding mee was gemaakt: de Via Marinus, die zou lopen tussen de haven van Vici, Vici's legerbasis en het badoordje Marum. Deze weg werd al gauw een beroemde handelsroute.

Alles veranderde ongeveer honderd jaar later. Het systeem bleek niet succesvol genoeg te zijn, waarna de belastingen weer omhoog gingen om het gebied op economisch vlak nog te kunnen redden. Maar de rijken waren niet van plan om mee te werken en ontvluchtten het land. Er bleven alleen maar arme boeren over, die geen of nauwelijks geld hadden. Vici verviel, stroomde leeg en werd uiteindelijk zelfs een spookstadje. De enige mensen die in het gebied nog woonden, woonden in het huidige Terra Nostra. Vici hield op met bestaan.

Geografie Edit

De haven van Vici lag net ten noorden van de huidige Vervoerswijk van Wikistad, grenzend aan het gebied van de huidige Brug van Wikistad. De legerbasis zou gelegen hebben in het noorden van de Oude Wijk en in het zuiden van Nieuwputten.

Het handels- en bestuurlijke centrum van Vici zou op de Collis Romanorum gelegen hebben, een heuvel in het centrum van de huidige Oude Wijk (hier bevindt zich tegenwoordig het Romeins Park met enkele overblijfselen zoals de Naamsput).

De villa's van de rijkere Romeinen zouden ten zuiden en ten oosten van de heuvel gelegen hebben, een groot gebied dat zich uitstrekte tussen West-Wikistad en de huidige Villawijk.

Bekende bouwwerken Edit

De Naamsput Edit

      1rightarrow Zie Naamsput voor het hoofdartikel over dit onderwerp.
Naamsput

De Naamsput

In Vici, aan de rand van de oude marktplaats (tegenwoordig Romeins Park), werd de Naamsput gebouwd, waarop de volgende inscriptie staat geschreven:

Regibus Libertatis

Dit betekent: voor de koningen van de vrijheid, en is waarschijnlijk de oorsprong van de naam van het land. Men vermoedt dat men Libertas afgeleid heeft van het vrijheid op deze put. Het is één van de symbolen van het Romeinse Libertas.

Triomfboog van C. Marius Blancus Edit

De triomfboog van C. Marius Blancus is een bouwwerk dat nog altijd is blijven staan. Het werd samen met de marktplaats gebouwd en stond aan de noordzijde (grote ingang) van de marktplaats. De triomfboog is niet gigantisch, maar er zit toch een aardige 7 à 8 meter tussen beide poten. Aan de binnenkant van de triomfboog zijn enkele inscripties gemaakt. De buitenkant is versierd met verschillende patronen. Een voorbeeld daarvan zijn de bekende olijfbladeren. Bevelhebber van het Libertaanse legioen C. Marius Blancus zou hier geregeld onderdoor marcheren, samen met zijn manschappen.

Romeins Theater Edit

Het Romeins Theater was een openluchttheater aan de oostzijde van de marktplaats. Hier kwamen alle rijkelui een keer per week naar een uitgebruide opvoering kijken. "Normale mensen" mochten hier niet komen, zowel, hadden ze toch geen geld ervoor. Het was één van de grootste en belangrijkst geachte gebouw van Vici.

Romeinse Tempel Edit

De Romeinse tempel was de enige plek waar de inwoners van Vici hun Goden konden aanbidden. Het gebouw was gemaakt van marmer en had een prachtige decoratie. Tegenwoordig is het echter een ruïne. Het zou aan de westkant van de marktplaats gelegen hebben, tegenover het theater.

Bestuurshuis Edit

Een middelmatig en sober gebouw waar de bestuursleden van de Provincia Libertae woonden en zetelden. Echter is hier niks meer van overgebleven.

Bekende inwoners Edit

Zie ook Edit

Around Wikia's network

Random Wiki