Wikia

Victoria
220px
Naam Victoria
Bevolking 11,000
Burgemeester Louis Tjiong/Zhang Xia Wei
Patroonheilige Victoria
Postcode 3000
Victoria wapenschild

Victoria (archaïsch: Vryheidtstad; Fittorianes: Fittoria) is een kleine stad in Libertas, net ten noorden van Wikistad waarvan het de belangrijkste voorstad is. Het was tot 29 juli 2017 tevens de provinciehoofdstad van de provincie Esdoornheuvels, daarna werd Nieuwpoort uitgeroepen tot nieuwe hoofdstad van de provincie. Paul Koch was burgemeester van Victoria van 1968 tot zijn dood in 2004, hij werd opgevolgd door Louis Tjiong/Zhang Xia Wei.

Naam Edit

De naam Victoria komt van de overwinning (victorie) die de Libertanen hier behaalden tegen de Fransen wat aanleiding gaf tot het einde van de Libertaanse Onafhankelijkheidsoorlog. Veel boeren en soldaten vestigden zich hier omdat er gevaar dreigde in Wikistad, vele naties hadden er interesse in en constant zaten er vijanden op de loer. De koning Alexander I van Libertas, die Libertas regeerde tussen 1666-1702, heeft in Victoria gewoond.

Een tijdje lang heeft de stad ook Vryheidtstad geheten.

Gemeenteplannen van wijken Edit

Victoria wordt verdeeld door vier wijken (gemeenteplannen op de pagina van de wijk te vinden):

Geschiedenis Edit

Veel boeren en soldaten vestigden zich hier omdat er gevaar dreigde in Wikistad, vele naties hadden er interesse in en constant zaten er vijanden op de loer. De koning Alexander van Vryheidt die Libertas regeerde tussen 1666-1702 heeft in Victoria gewoond.

Louis Cheung, een in Hong Kong geboren zakenman, liet honderden arbeiders uit Chinatown komen om in Victoria een kleine Chinese gemeenschap te vormen. Het gedeelte van Victoria waarin ze woonden staat bekend als Victoria Chinatown. Cheungs arbeiders werkten voor hem in zijn gasbedrijf, oorspronkelijk een filiaal van de Hong Kong and China Gas Company. In 1909 stichtte hij het Cheungpark in het zuidoosten van Victoria.

Tijdens de industriële revolutie groeide Victoria echt uit tot een voorstadje van Wikistad, er staan nog een paar huizen van arbeiders uit de 19e eeuw en een oude fabriek die omgevormd is tot het Arbeidersmuseum. In eind april 2009 werd er een park gebouwd voor het Arbeidersmuseum, namelijk Arbeiderspark.

Een ander deel van de stad is erg groen, met vrijstaande huizen, veel gras, bomen en parken, in dit deel van de gemeente staat ook het gedenkhuis van Alexander van Vryheidt. Victoria is in 2007 uitgeroepen tot de woonvriendelijkste gemeente van Libertas.

Het gedenkhuis van Alexander van Vryheidt was vroeger een kasteel, namelijk Casteel Fitoria, met zijn prachtige tuinen, maar nadat de Fransen door dit gebied heen marcheerden werd hier de Oude Libertaanse Weg aangelegd, wat de tuinen van het kasteel scheidde. Later werd de verzameling van de tuinen rondom het kasteel wel Klein Park genoemd. Sommige gedeeltes van Klein Park zijn beschermd gebied.

Er is ook een stadion in opbouw voor de toekomstige voetbalploeg van Victoria, Victorius FC. De voetbalclub van Victoria zal dan de vierde club van het land zijn, dat is een belangrijke gebeurtenis voor het Libertaans voetbal, de eerste Beker van Libertas kan dan gespeeld worden.

In 2007 waren het hoofdgebouw van de Vrouwww en The Countrysiiide hier gevestigd. Ook enkele winkeltjes, zoals de Libris, Alimé, restaurant de Burger House en The Quantas Dealer hadden hier meteen een filiaal.

Demografie Edit

Bij de Esdoornse volkstellingen van 1 september 2009 telde Victoria 11,000 inwoners.

  • 63% verklaarde het Nederlands als moedertaal te hebben
  • 9% verklaarde het Roemeens als moedertaal te hebben
  • 9% verklaarde het Duits als moedertaal te hebben
  • 9% verklaarde zowel het Limburgs als het Nederlands als moedertaal te hebben
  • 9% gaf geen bevestiging, maar spreekt waarschijnlijk Nederlands

Bestuurlijke indeling Edit

Er bestaat een plan dat het huidige Victoria verdeeld wordt in twee wijken, namelijk de Vryheidtswijk en Universita.

Uitbreiding Edit

      1rightarrow Zie Metropool Victoria voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

Er zijn plannen voor een potentiële uitbreiding van Victoria. Zo zouden er nieuwe wijken gebouwd kunnen worden ten noorden, ten oosten en ten zuiden van Victoria.

Infrastructuur Edit

De gemeente heeft dan ook een goede infrastructuur; zij heeft een spoorwegverbinding met Wikistad, en ligt aan de N2, in de nabijheid liggen de A1 en de Hogesnelheidslijn.

Victoriaanse metro; een kleinschalig metrosysteem dat deel uitmaakt van "Metropool Victoria", werd in 2002 geopend en later met een tweede lijn verlengd. Met een totaal van elf stations, waarvan één overstapplaats in Victoria Centrum, is de metro van Victoria de kleinste van de twee in Libertas; de andere is de Wikistadse metro.

Zustersteden Edit

Bekende (ex-)inwoners Edit

Zie ook Edit

Sjabloon:Navigatie Bestuurlijke Indeling</div> </div>

Around Wikia's network

Random Wiki