Wikia

This page is currently under construction.

Info
Victoria wapenschild

Victoria, ook wel Vryheidtstad of Fittoria genoemd door de lokale bevolking, is een gemeente in de Libertaanse provincie Esdoornheuvels. Met 101 000 inwoners is Victoria de op twee na grootste gemeente van Libertas en de grootste van de Esdoornheuvels, groter dan provinciehoofdstad Newport. De gemeente Victoria grenst in het westen aan Newport en Wikistad, in het oosten aan Maple Hills en in het zuiden aan Doveburcht en Wikigebergte. Naast de plaats Victoria behoren ook de dorpen Blau, Companies Place, Dammerveen, Vrieland en Warmhoven tot de gemeente Victoria. Soms wordt Victoria tot de metropool Wikistad gerekend. Victoria is aan de rivier de Vriel gelegen.

Victoria is een moderne gemeente, de snelst groeiende van Libertas. Sinds de inwerkingtreding van het "metropool Victoria"-project in de jaren '80 is de bevoking van Victoria meer dan verdubbeld en zijn talloze bedrijven naar de gemeente gekomen.

EtymologieEdit

De naam Victoria komt van de overwinning (victorie) die de Libertanen behaalden in de Libertaanse Onafhankelijkheidsoorlog. Voorheen heette de plaats immers Vryheidtstad omwille van de boeren die zich buiten Wikistad vestigden om te ontsnappen aan de Franse bezetter. Na de oorlog bezocht Koning Robert I Vryheidtstad. Hij hernoemde de plaats naar Victoria.

GeschiedenisEdit

Veel boeren en soldaten vestigden zich buiten Wikistad om aan de toenemende dreiging en terreur van de Franse bezetter te ontsnappen. Net zoals in Doveburcht groeide de vrijheidsideaal en gedachte voor een zelfstandig Libertas hier. De Fransen hadden dit jaren onderdrukt door militaire controle uit te oefenen op de lokale bevolking. Nog maar enkele weken na de slag bij Wikistad tijdens de Onafhankelijkheidsoorlog sloten de boeren van Vryheidtstad zich aan bij de legers van Robert Lievertas. Na de oorlog werd het dorp Victoria genoemd.

Tijdens de regeerperiode van Koning Alexander I speelde Victoria een belangrijke rol. Naar de legende zou de koning in Victoria geboren zijn, meer bepaald in zijn gedenkhuis, nu een museum. De koning zelf bracht ook veel tijd in Victoria. Hij had van het boerendorpje een koninklijk buitenverblijf gemaakt. Na zijn dood werd minder aandacht geschonken aan Victoria. Het dorp verloor haar pracht en praal en haar status als cultuurstad.

Louis Cheung, een in Hong Kong geboren zakenman, liet honderden arbeiders uit Chinatown komen om in Victoria een kleine Chinese gemeenschap te vormen. Het gedeelte van Victoria waarin ze woonden staat bekend als Victoria Chinatown. Cheungs arbeiders werkten voor hem in zijn gasbedrijf, oorspronkelijk een filiaal van de Hong Kong and China Gas Company. In 1909 stichtte hij het Cheungpark in het zuidoosten van Victoria.

Sinds de Tweede Wereldoorlog is Victoria gegroeid. In 1948 vond een gemeentelijke herindeling plaats waardoor enkele andere gemeenten bij Victoria gevoegd werden. Sinds de jaren '80 is het "metropool Victoria"-project op gang gekomen. Met dit plan willen zowel het gemeente- als provinciebestuur van Victoria een moderne en groeiende stad maken. Dit maakt van Victoria anno 2017 de grootste niet-stedelijke gemeente van Libertas. Projecten zoals het Victoriastadion, de Victoriaanse metro, het Victoria International Circuit, het winkelcentrum van Victoria en de Campus Victoria werden al gerealiseerd. Hiervoor werd de Boswijk ontworpen, een wijk ten oosten van het centrum van Victoria. Ook in het dorp Dammerveen is deze moderne revolutie merkbaar. Dit dorp is immers de belangrijkste plaats voor de Libertaanse technologie-industrie. Metropool Victoria heeft al veel bedrijven en kantoren gelokt en zorgde voor een verdubbeling van de bevolking.

GeografieEdit

In het oosten vormen de Vulianen de grens met buurgemeente Maple Hills. De gemeente Victoria ligt aan de voet van dit heuvelachtig gebergte. Hier ontspringen de Vriel en de Gravebeek, twee rivieren die het natuurlijke landschap van Victoria vormen. De Gravebeek mondt bij het dorp Blau uit in de Vriel. Het noorden en oosten van de gemeente is vrijwel ongerept natuurgebied en grotendeels beschermd. In het westen vormen de N16, de Ring rond Wikistad, en het Newport Nationaal Park de grenzen met Newport en Wikistad.

Wijken en dorpenEdit

Victoria wordt verdeeld door enkele wijken en stadsdelen:

Daarnaast liggen de volgende dorpen op het grondgebied van de gemeente Victoria: Blau, Companies Place, Dammerveen, Vrieland en Warmhoven.

Sport en cultuurEdit

Info

TransportEdit

Info

De gemeente heeft dan ook een goede infrastructuur; zij heeft een spoorwegverbinding met Wikistad, en ligt aan de N2, in de nabijheid liggen de A1 en de Hogesnelheidslijn.

Victoriaanse metro; een kleinschalig metrosysteem dat deel uitmaakt van "Metropool Victoria", werd in 2002 geopend en later met een tweede lijn verlengd. Met een totaal van elf stations, waarvan één overstapplaats in Victoria Centrum, is de metro van Victoria de kleinste van de twee in Libertas; de andere is de Wikistadse metro.