Wikia

This page is currently under construction.

Info
Victoriaanse metro teken

Het herkenbare M-teken van de Victoriaanse metro.

Victoria Metro is een metrosysteem in de Libertaanse gemeente Victoria. Met een aantal van twaalf stations, verspreid over twee lijnen, waaronder één transferplaats, werd de metro van Victoria in 2002 geopend nadat in de jaren '80 al plannen opgesteld waren door de Libertaanse overheid. Het volledige project maakt deel uit van "metropool Victoria", een grootschalig project om van Victoria een wereldstad te maken. De realisatie van dit project zorgde dat het metrosysteem het meest effectieve transportmiddel van Victoria werd. De laatste jaren echter kent de metro een economische terugval en moesten een paar stations gesloten worden.

De Victoriaanse metro is voor 51% in handen van het gemeentebestuur van Victoria. De overige 49% wordt bestuurd door verschillende beheerders en investeerders waarvan de Al-Tamini Group met 25% de grootste is.

GeschiedenisEdit

Victoria is de hoofdplaats van de provincie Esdoornheuvels en het op één na drukste zakencentrum van Libertas. In de jaren '70 en '80 ontstond project Metropool Victoria. De burgemeester wou samen met vele anderen van Victoria een stad maken, wat er trouwens nooit van gekomen is. Ze lieten de stad groeien en ook het transportsysteem was daarbij. Zeven buslijnen, één gigantische taxicentrale en betere fietspaden waren slechts een klein deel daarvan. "Victoria Metro" was de naam van een toekomstig project dat slechts in 1997 in werking gesteld werd. Men begon uiteindelijk met de aanleg van een noord-zuidverbinding via de Victoria Metro die uiteindelijk de gewone Nederlandstalige naam "Victoriaanse metro" kreeg.

Een andere bedoeling van het systeem is de verschillende uiteenliggende wijken verbinden met elk één of twee stations. Voordat in 2011 een tweede lijn geopend werd, zocht met een overstapplaats om van Lijn 1 naar Lijn 2 te geraken. Met vond geen andere oplossing dan deze in Victoria Centrum te plaatsen. Na toevoeging van een tweede lijn telde de metro van Victoria slechts tien stations wat redelijk weinig is voor de totale lengte van het systeem: 24,3 kilometer.

In augustus 2016 werden twee stations uit werking gebracht. Het betrof haltes die te weinig door passagiers gebruikt werden. Datzelfde jaar moest de metro noodgedwongen al de tickets goedkoper maken. De idee van een reizigerspas, waarbij de klant een beurtenkaart kan gebruiken, werd ook ingevoerd.

LijnenEdit

De Victoriaanse metro kent twee lijnen:

Lijn Route Stations Lengte Richting
Lijn 1 Industriepark - Cheungpark 5 12,4 km noord-zuid
Lijn 2 Stadion - Dammerveen 5 11,9 km oost-west

De metro's op de lijnen rijden tussen 5 uur 's morgens en 1 uur 's nachts.

StationsEdit

Lijn 1Edit

Station Verbinding
Industriepark
Via Victoria verbinding beschikbaar met Lijn 2
Klein Park
Gemeentehuis gesloten in 2016
Cheungpark

Lijn 2Edit

Station Verbinding
Biserica
Stadion
Winkelcentrum
Circuit gesloten in 2016
Dammerveen

Around Wikia's network

Random Wiki