Wikia

Vishandel Pisces - Wich way is up.jpg

logo van Vishandel Pisces

Pisces is, zoals de naam reeds doet vermoeden, een vishandel. De winkel bevindt zich op de 1ste verdieping van het Winkelcentrum van Wikistad en werd in augustus 2007 geopend onder het welziend oog van Ioanna die de Kiosk op het gelijkvloers van het Winkelcentrum van Wikistad uitbaat.

Wat vooraf gingEdit

Enkele jaren geleden, tijdens zijn eerste zomervakantie op Libertas, was Timotheus Adrianakis verliefd geworden op dit kleine land met de vele eilandjes eromheen. Elke dag was hij bij ochtendgloren richting strand gelopen om te kunnen genieten van de koele, zilte zeelucht die hij met gesloten ogen, diep ademhalend had ingesnoven.

Bestand:Pisces - 800px-PLAYA GUAYACAN.jpg

Urenlang had hij, gehurkt in het natte zand, naar krabbetjes gezocht bij ebbe en in die ondiepe plassen de wereldbekende Libertijnse garnalen gevangen.

Met weemoed in het hart was hij die zomer weer richting Griekenland vertrokken. Nog lang nadien vertelde hij geestdriftig dezelfde verhalen aan iedereen die het wilde en niet wilde horen. Het verbaasde dan ook niemand toen Adrianakis plots aankondigde naar Libertas te willen uitwijken.

Hij zou er een vishandel openen want, zo meende hij, als de zoon van zijn vader, een visser in hart en nieren, zou hij daarin zijn hart kunnen ophalen. Bovendien, zoals zijn grootvader steeds plachtte te zeggen: "Zo Boven, Zo Beneden". En zo geschiedde, begin augustus was de vishandel klaar en op 11 augustus 2007 opende de zaak onder het gesternte van de leeuw.

Adrianakis en AstrologieEdit

Adrianakis steekt het niet onder stoelen of banken: hij gelooft in de Astrologie. Hij had tijdens zijn jeugd steeds geboeid naar zijn grootvader-astroloog geluisterd toen die hem tijdens de lange warme avonden vertelde dat astrologie een belangrijk onderdeel van de Hellenistische mysteriegodsdiensten was die voor de komst van het christendom in Europa een belangrijke aanhang hadden.

Het Hellenisme, zo had zijn grootvader hem verteld, is een begrip voor zowel een periode in de geschiedenis als voor een type beschaving. Het woord Hellinisme stamt af van Hellas, in het begin de naam voor een deel van Thessalië in het oude Griekenland en nu voor Griekenland als geheel.

En zijn grootvader herhaalde: Zo Boven, Zo Beneden.

Dus: kijk naar de stand van de sterren en je kunt concluderen welk beroep iemand zal kiezen. De planeten dagen de mens uit, wijzen hem een weg, scheppen voorwaarden. Omdat er van een onontkoombaar (nood)lot geen sprake is, blijft de mens echter volledig vrij om zijn eigen beslissingen te nemen.

De vishandel van Adrianakis ligt dus geheel in de lijn van de voorspellingen van zijn grootvader.

VissoortenEdit

Oesters.jpg

Portie oesters

Adrianakis heeft zich vooral gespecialiseerd op oesters en schaaldieren. Hij weigert steevast oesters aan te bieden gedurende de maanden zonder -r-. Dit heeft niets met astrologie of bijgeloof te maken, maar puur met de temperatuur van het water zegt hij. De maanden met een -r- zijn de wintermaanden en al de rest is marketing beweert Adrianakis.

Ter gelegenheid van de opening van zijn vishandel ontving elke klant een puntzakje met 100 gram handgepelde garnaaltjes. Levende vers, met liefde gepeeld, verkondigde Adrianakis in zijn allerbeste Nederlands.

TraiteurdienstEdit

Gezien de stijgende vraag naar kantklare gerechten, kan men nu ook bij Adrianakis terecht voor enkele typische zuiderse visgerechten. de Arroz Caldoso (rijst met visbouillon en shrimps) blijkt momenteel meest in de smaak te vallen.

EetbarEdit

Nieuw is de eetbar die onlangs werd ingericht. Voor 25 € wordt een portie oesters geserveerd met een tafelwijn uit Oléron.

Around Wikia's network

Random Wiki