Wikia

Wikistad

Vlag van Libertas

1.880pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
The Eagle Stars.png

De vlag van Libertas, ook wel The Eagle Stars genoemd, is op 1 juli 2007 aangenomen. Het is een creatie van DimiTalen, die zich door Ingmar Vansieleghem en Joeri Van der Sype liet bijstaan voor het basisontwerp.

Symboliek Edit

Het grote blauwe vlak stelt de zee en de lucht voor, die er samen op wijzen dat Libertas een eilandengroep is. Blauw symboliseert ook de economie, het ondernemen en de liberale waarden. Daartegenover staat het rode kwartier, symbool voor de arbeid, de gemeenschap en de socialistische waarden. In het kwartier vinden we een grote witte adelaar. Deze arend is het teken van de vrijheid waar Libertas (Latijn: vrijheid) bekend voor staat. Maar behalve vrijheid stelt die ook de macht en invloed van de Libertaanse regering en het land in de wereld voor.

In het absolute midden van de vlag vinden we een gele vijfpuntige ster, omringd door vijf kleinere witte sterren. De grote stelt de staat, het centrale bestuur en de eenheid voor. Het geel wijst op de verlichte denkpatronen. Ten noordoosten, oosten, zuidoosten, zuiden en zuidwesten van de ster treffen we de vijf andere sterren aan. Elk van deze stelt een van de vormen van plaatsen voor: stad, district, wijk, gemeente en platteland. De grootte van de sterretjes is gelijk en wijst op de gelijkheid tussen de inwoners van Libertas. Elke ster heeft 5 benen, om aan te tonen dat elk van de soorten plaatsen op elkaar rekent en nauw samenwerkt.

Het wit van de arend en de vijf sterren stelt de reinheid van de staat, de vrijheid van de burgers en de pacifistische instelling voor.

Ontwerpers Edit

Het oorspronkelijke idee van de vlag met sterren daar rond kwam van Ingmar Vansieleghem en Joeri Van der Sype. Ook een kwartier was ingecalculeerd. DimiTalen legde de kleuren en het aantal sterren vast. De ideologie achter de symbolen en de adelaar in het rode kwartier zijn ook van hem afkomstig. Hij heeft hierin getracht de meest treffende waarden van Libertas aan te geven.

Dimitri heeft de ontwerpen gedigitaliseerd en daarbij geprobeerd zoveel mogelijk wiskundige correctheid toe te passen. Zo staan (als het goed verlopen is) de sterren op een gelijke afstand van elkaar en van de gele ster.

Bijnaam Edit

De bijnaam van de vlag, The Eagle Stars, is door de ontwerper bedacht en wijst vanzelfsprekend op de arend en de sterren die de hoofdrol in de vlag spelen. Een beetje later kwam er een protest op deze naam, maar dat is snel weer verdwenen.

Deze bijnaam komt ook terug in de Eagle Star Awards, Libertaanse prestigieuze prijzen.

Gebrek aan patriotisme Edit

In augustus 2007 merkte DimiTalen op dat Libertas een duidelijk te kort aan patriotisme had. De vlag prijkt maar zelden aan een gebouw en is hard to find. Hij hoopt dat the Eagle Stars in de toekomst beter bekend en meer te zien zullen zijn.

Andere vlaggen Edit

Oorlogsvlag.png

De oorlogsvlag van Libertas.

Around Wikia's network

Random Wiki