Wikia

Vlag van Newport

De vlag van Newport.

Bloem van Yorkshire

De witte roos van York, het symbool van Newport.

De vlag van Newport is Newports onofficiële vlag die in gebruik is sinds de Engelse bezetting in 1509. Op de vlag is een groen Andreaskruis geplaatst met daarop de witte roos van York. Newport is de hoofdstad van de Libertaanse provincie Esdoornheuvels en kan als gemeente geen officiële vlag hebben.

BeschrijvingEdit

Het Andreaskruis is te vinden op de vlag van Newport. Dit kruis vindt men ook terug op de Britse en Schotse vlaggen en de vlag waarmee het eiland Ierland in zijn geheel wordt aangeduid. Het kruis is groen, waarmee de natuurlijke schoonheden rondom het 16e-eeuwse Newport zoals het huidige Newport Nationaal Park worden bedoeld.

De bloem staat voor de banden met Yorkshire, waar de Engelse kolonisten vandaan kwamen. Newport werd als klein havenstadje gesticht in 1509 door deze Engelse kolonisten. Zij kozen de bloem van hun thuisstreek als het symbool voor de nieuwe stad Newport. De bloem was aanvankelijk het symbool van de Engelse dynastie York, maar werd later een symbool voor het graafschap Yorkshire.

Around Wikia's network

Random Wiki