Wikia

Wikistad

Voormalige Grote Vijf

1.885pages on
this wiki
Add New Page
Talk47 Share
Alexandru, opgehangen.jpg

Laatste afstammeling van de Grote Vijf, Alexandru, pleegde zelfmoord op 20 september 2009

De Oude Vijf, Grote Vijf of officieel Voormalige Grote Vijf genoemd, is een alombekende benaming voor de vijf afstammelingen van de vijf belangrijkste Libertaanse families. Deze zijn: Libertatis, Neyt, Geleyns, van der Putten en Alexandru. Juist deze vijf Libertaanse families worden gezien als de heropbouwers van Libertas.

Soms worden ze wel eens met de Amerikaanse founding fathers vergeleken. De nakomelingen Oude Vijf en hun nakomelingen spelen niet langer een rol van betekenis anno 2010. Uit de geschiedenis van Libertas zijn ze echter niet weg te denken.

De vijf afstammelingen Edit

De geslachten Edit

Geslacht Libertatis Edit

      1rightarrow.png Zie Geslacht Libertatis voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

Het Geslacht Libertatis onstond uit het Lievertas-geslacht. Deze geslachten brachten grote vrijheidsstrijders voort zoals Robin Libertatis en Rob Lievertas, veruit de bekendste leden van deze families.

Geslacht Neyt Edit

Het geslacht Neyt is een oude familie. Bekendste leden zijn Decius Neyes, Dimitrius I en Dimitri hr. Neyt.

Geslacht Geleyns Edit

Wapenschild Geleyns met schildhouders.gif

Het wapenschild van de familie Geleyns

      1rightarrow.png Zie Geslacht Geleyns voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

Het Geslacht Geleyns is een oud Frankisch geslacht dat enkele hofmeiers heeft geleverd ten tijde van Karel de Grote. Deze familie is zeer bekend in de Europese en Libertaanse politiek. In 385 kwam er een Libertaans Schisma. Een tak van de familie Geleyns blijf in Europa en een andere tak ging naar Libertas. De twee takken maakten beide faam in de politiek. Het wapenschild van de familie Geleyns bestaat uit de kleuren azuur en zilver. Deze kleuren symboliseren trouw, loyaliteit en kennis. Daarom ook dat de spreuk Ipsa Scientia Potestas Est is, Kennis maakt macht. Op het wapenschild staat ook een Vlaamse Leeuw, om hun roots uit Vlaanderen aan te duiden. Als schildhouders zijn ook twee leeuwen gekozen in een grijze kleur dit duid op soberheid. De rangkroon is ook in het grijs in plaats van het typische or en keel.

Geslacht Van der Putten Edit

Nog geen informatie beschikbaar over dit geslacht.

Geslacht Alexandru Edit

      1rightarrow.png Zie Geslacht Alexandru voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

Het Geslacht Alexandru is een van oorsprong Roemeens geslacht die al sinds de 17e eeuw in Libertas woont en zijn basis in Piatra had. De bekendste leden waren koning Alexander van Vryheidt en historicus Alexandrus. Verder waren er nog twee koningen die deel uit maakten van dit geslacht. In de 21ste eeuw was voormalig Eerste Minister Alexandru "Latin" de bekendste nakomeling van het geslacht. Na de Tweede Burgeroorlog beroofde hij zich van het leven.

Around Wikia's network

Random Wiki