Wikia

Crystal package settings
Werk in uitvoering: Aan deze pagina wordt momenteel druk gewerkt of zal druk gewerkt worden
This page is currently under construction
Info
VUW

De Vrije Universiteit van Wikistad, afgekort VUW, is een universiteit in de Libertaanse hoofdstad Wikistad. Het is de grootste hogeronderwijsinstelling van Libertas. De universiteit, opgericht in 1729 als Universiteit van Wikistad, is een publieke instelling. De VUW staat internationaal hoog aangeschreven en werkt samen met vele buitenlandse onderwijsinstellingen. De universiteit heeft campussen op vier verschillende locaties: drie in Wikistad (Drenthe, Oude Wijk en Villawijk) en één in Victoria, namelijk CaVi. De huidige rector van de VUW is George Matthews.

De universiteit staat onder beheer van de Stichting VUW, die tevens verantwoordelijk is voor het Augustuscollege, de Van der Sype-Bibliotheek, Univaes en het UZ Wikistad.

GeschiedenisEdit

Crystal package settings
Info
VUW

De Winterkoninghal in de Oude Wijk.

De VUW is op 3 mei 1729 opgericht als Universiteit van Wikistad. Koning Alexander II, bijgenaamd De Wijze, wordt als oprichter van de universiteit beschouwd. De VUW is bijgevolg de oudste universiteit van Libertas. De eerste gebouwen van de nieuwe universiteit werden in het oude stadscentrum in het Romeins Park opgetrokken. De Winterkoninghal was het eerste voltooide bouwwerk. Dit gebouw doet anno 2018 nog steeds dienst als hoofdgebouw van de VUW.

CampussenEdit

Derde Campus 3

De klokkentoren van de Pasteurhal op de Derde Campus.

De VUW beschikt over vier campussen waarvan er zich drie in de hoofdstad Wikistad bevinden en één in buurgemeente Victoria ligt:

FaculteitenEdit

  • Faculteit Architectuur
  • Faculteit Bedrijfseconomische Wetenschappen
  • Faculteit Geneeskunde, Farmaceutische Wetenschappen en Levenswetenschappen (vanaf 2019: Faculteit Geneeskunde en Gezondheidswetenschappen)
  • Faculteit Ingenieurswetenschappen
  • Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen
  • Faculteit Rechtsgeleerdheid
  • Faculteit Sociale Wetenschappen
  • Faculteit Taalkunde en Wijsbegeerte (tot 2018: Faculteit Taalkunde, Wijsbegeerte en Humane Wetenschappen)
  • Faculteit Wetenschappen

Instellingen Edit

Crystal package settings
Info

De VUW beheert meerdere instellingen, die allemaal elementen zijn van de Stichting VUW. Zo is het UZ Wikistad, met afdelingen in de Wikiwijk en Taalwijk, een ziekenhuis van de universiteit. De Van der Sype-Bibliotheek en de Dimitri Nobilis-Archieven bevinden zich beide in de Taalwijk.

Musea Edit

De universiteit heeft sinds kort meerdere musea onder zijn beheer. Ze worden gegroepeerd in de museumgroep Univaes, voorheen VUW-Musea Aesopus[1].

De huidige musea van de Univaes zijn:

Wapenschild Edit

Crystal package settings
Info
VUWlogo

De VUW als leeromgeving Edit

Crystal package settings
Info
Studeren aan de Vrije Universiteit is niet alleen jouw weg naar een goede toekomst, het is ook erg aangenaam door de mooie ligging, de vriendelijke leerkrachten en toffe medestudenten. Overweeg zeker een cursus (of meerdere) mee te volgen en schrijf je in als lid van de VUW!

Ook voor leerkrachten is het hier interessant vertoeven. Je krijgt je eigen auditorium, waar je alles kunt doen wat je maar wenst om de studenten het nodige bij te brengen.

Cursussen Edit

Crystal package settings
Info
We geven een verscheidenheid aan cursussen. De cursussen die momenteel niet gegeven worden staan met een rode min aangegeven.
  • Faculteit Cultuur Faculteit Cultuur (Eerste Campus)
    Enkele voorbeelden van lessen aan de Faculteit Cultuur zijn:
  • Faculteit Geneeskunde Faculteit Geneeskunde (Derde Campus)
    Enkele voorbeelden van lessen aan de Faculteit Geneeskunde zijn:
    • Algemene geneeskunde, door Professor Victor De Latte
    • Biomedische wetenschappen, door Professor Bertrand Stevens
    • Diergeneeskunde, door Professor Véronique Tessel
    • Farmacie, door Professor Victor De Latte
    • Tandheelkunde, door Professor Véronique Tessel
  • Faculteit Geschiedenis & Geografie Faculteit Geschiedenis & Geografie (Eerste Campus)
    Enkele voorbeelden van lessen aan de Faculteit Geschiedenis & Geografie zijn:
  • Faculteit Rechtsgeleerdheid (in opbouw, open in september)
    Enkele voorbeelden van lessen aan de Faculteit Rechstgeleerdheid:
  • Faculteit Taalkunde & Wijsbegeerte Faculteit Taalkunde & Wijsbegeerte (Tweede Campus)
    Enkele voorbeelden van lessen aan de Faculteit Taalkunde & Wijsbegeerte zijn:
    • Algemene filosofie & Klassieke humor, door Professor Regaliorum
    • Klassieke talen (Latijn - Oud-Grieks), door Professor R()bin (Wat!?!)
    • Oosterse taal- en letterkunde, door Professor César D'Hooghe
    • Roemeens, door Professor Alexandru Latin
    • Schots, Iers en Engels, door Professor Jhon Lewis

Gepland is de uitbreiding met twee nieuwe faculteiten, waarvan Geneeskunde de eerste is, en een grote nieuwe campus. Vermoedelijk gaat het hier over wetenschappelijke richtingen gaan.

Docenten Edit

Crystal package settings
Info
Bestand:Joeri 1.jpg

Volgende professoren doceren aan de Vrije Universiteit van Wikistad. Naast hun naam staat het vakgebied, of de vakgebieden, waarin zij gespecialiseerd zijn. Ben je zelf gespecialiseerd en wil je graag lesgeven aan Libertas' grootste universiteit, schrijf je naam hier dan onder en vul je cursus in in ons schema.

OnderzoekEdit

Crystal package settings
Info
De radiotelescopen van het Instituut voor Gespecialiseerde Fysica & Ruimtetechnologie in Doveburcht worden sinds 1989 ook gebruikt door de universiteit en de Virgo Cluster Telescope, die een diameter van 26 meter heeft, werd door medewerking van de VUW gebouwd.

Bestuur Edit

Crystal package settings
Info
De Vrije Universiteit van Wikistad is in feite een privé-instelling. Ze is in bezit van de Stichting VUW, een stichting die voor het grootste deel in handen is van Rector Joeri Van der Sype en Vicerector DimiTalen.

Zoals al gezegd is Joeri Van der Sype rector. DimiTalen is vicerector van de VUW. Verder hebben alle leden en aandeelhouders inspraak in de algemene zaken.

Symboliek Edit

Crystal package settings
Info
Het symbool van de VUW is een openliggend boek, met oranjegele bladranden. De officiële kleuren zijn dan ook oranjegeel, en -in de eerste plaats- marineblauw.

De slogan van de universiteit is Cogito ergo sum, naar René Descartes. Het betekent: Ik denk dus ik ben. Deze slogan werd door DimiTalen voorgedragen en goedgekeurd na een stemming.

Wapenschild Edit

VUW

Het wapenschild van de VUW is in augustus 2007 door DimiTalen en Joeri Van der Sype ontworpen. Het stelt een open boek voor, met daarin V[rije] U[niversiteit] Wikistad. Onder het boek staat een vaandel met de universiteitsslogan Cogito ergo sum. Het ontwerp is hoofdzakelijk marineblauw (navy), de officiële kleur van de VUW. Verder wordt er ook zwart en oranjegeel gebruikt. Het motto van de universiteit is Cogito ergo sum (Nederlands: Ik denk dus ik ben), een stelling van de Franse filosoof René Descartes.

De faculteiten en enkele andere instellingen van de VUW gebruiken gelijkaardige wapenschilden. Zo is dat van de Dimitri Neyt-Archieven ook marineblauw, met vier boekjes. Faculteit Taalkunde & Wijsbegeerte gebruikt het zelfde grote boek alweer, maar dan met rode achtergrond.

Het wapenschild van de Vrije Universiteit van Wikistad lijkt redelijk goed op dat van de Amerikaanse prestige-universiteit Yale[2]. Deze gebruikt een wapenschild van dezelfde vorm, ook donkerblauwe achtergrond en een boek erop. Het gebruiken van boeken op wapenschilden[3] van onderwijsinstellingen gebeurt vaak, zo ook bij Princeton (NJ)[4] en Harvard (MA)[5].

Internationale samenwerking Edit

Crystal package settings
Info
Bestand:Brief samenwerking.png

Behalve met de Universiteit van Victoria[6], de Hogeschool Libertas en de International College of Libertas heeft de VUW ook contacten met buitenlandse universiteiten en hogescholen. Hieronder staat een lijst van onze bevriende collega's in de rest van de wereld.

Sport Edit

Crystal package settings
Info

Voetbal Edit

In de Tweede Divisie; de tweede hoogste voetbalcompetitie in Libertas, speelt sinds enkele jaren een team van de Vrije Universiteit van Wikistad waarbij ook ex-studenten of buitenlanders bij spelen.

Korfbal Edit

Korfbal VUW

Het logo van Korfbal VUW.

Het korfbalteam van de universiteit plaatste zich in 2007 voor de University World Cup. De resultaten waren:

  • Libertas - Duitsland (9-15)
  • Nederland - Libertas (22-13)
  • Libertas - Schotland (17-14)
  • Engeland - Libertas (16-22)
  • Catalonië - Turkije (19-8)
  • Libertas - België (12-20)
  • Engeland - Libertas (18-26)

Door de winst van de VUW tegen Engeland met 18-26 wist Libertas een vijfde plaats te nemen van zeven deelnemers. Nederland werd later kampioen.

Het korfbalteam van de VUW speelt sinds 2013 ook in de tweede klasse nadat ze eind 2012 gepromoveerd waren vanuit de derde klasse.

Referenties en noten Edit

  1. Vernoemd naar de Griekse dichter van fabels Aisopos (ca. 620 v.C. - ca. 560 v.C.)
  2. Zie hier voor een afbeelding.
  3. Zie onder andere hier.
  4. Zie hier voor een afbeelding.
  5. Zie hier voor een afbeelding.
  6. Voorheen Universiteit van Wikistad of RUW (Rijksuniversiteit Wikistad) geheten.