Wikia

Wikistad

War Child

1.902pages on
this wiki
Add New Page
Talk0 Share
War Child
War Child.png

Album van Timo Cobain

Naam War Child
Type Studio-album
Uitgave 8 mei, 2009
Opname 2008-2009
Genre Alternatieve rock, grunge, rap
Lengte 54:05
Talen Engels
Label LP-Music
Producent Timo Cobain, Dimitri Nobilis
Chronologie
geen Dark Side of the Moon
(2012)
Timo cobain.jpg

Timo Cobain tijdens de opnames van War Child.

War Child is het eerste studio-album en het eerste conceptalbum van de Libertaanse rockartiest Timo Cobain[1]. Het album verscheen op 8 mei 2009 in Libertas en in de rest van de maand in Europa en de rest van de wereld. Het album is vernoemd naar het gelijknamige nummer "War Child"[2]. Andere bekende nummers zijn onder andere "Forest On Fire" en "Lithium"[3]. Cobain zorgde samen met Dimitri Nobilis van LP-Music voor de productie van War Child waar drie gecoverde nummers van de Amerikaanse band Nirvana opstaan[4], maar ook één van The Offspring, namelijk "The Kids aren't Alright". Op 1 juni 2009 begon Cobain met zijn tournéé door Europa. In de winter van 2011-2012 deed hij een kleinere tournéé door de Verenigde Staten en Canada[5].

Betekenis Edit

Een groot aantal nummers op de cd gaat over oorlog. Het nummer "War Child" gaat over Afrikaanse kindsoldaten. Timo Cobain pleit ervoor dat dit niet kan, en zamelt dan ook geld in om op te sturen naar organisaties die deze kindsoldaten tracht te helpen. Na de tournéé in Noord-Amerika werd bekendgemaakt dat LP-Music samen met Cobain een documentaire zou maken over kindsoldaten in Oeganda en de Democratische Republiek Congo. In juli 2012 ging deze in de bioscopen.

KritiekEdit

Op de vele oorlogsliedjes van Timo Cobain kwam kritiek van binnen- en buitenlandse kranten zoals De Streekkrant, Het Esdoornblad en De Vredesgazet, die zelf ook pleit voor vrede. Vooral in de song "Monday Bloody Monday" waar Cobain 48 seconden na elkaar aan het vloeken is, krijgt kritiek door de Kerk. Sommige politieke partijen verboden dan het album en eisten dat de tournéé door Europa en Noord-Amerika niet doorging. In Oost-Libertas[6] werd het album met alle twaalf songs uit de rekken van de winkels gehaald.

Tracklisting Edit

Het album bevat twaalf liedjes. "Is This The Life?" en "Monday Bloody Monday" werd samen met Oliver Lund, rapper van Chassis Malicious, gedaan. Buiten de drie covers van Nirvana, maakte Cobain "Bullet In My Head" met de Amerikaanse rockband. "Forrest On Fire" werd samen met "Monday Bloody Monday" de beste song van het album en "Lithium", "Is This The Life?", "Barrel Of A Gun" en "Forest On Fire" werden door andere artiesten meermaals gecoverd. Van de vier covers is "The Kids aren't Alright" de enige die niet is aangepast en de enige van The Offspring.

Nr. Titel Lengte Overige informatie
1 "Is This The Life?" 2:15 Samen met Oliver Lund.
2 "War Between Us" 2:54
3 "Barrel Of A Gun" 4:17
4 "Monday Bloody Monday" 4:45 Samen met Oliver Lund.
5 "War Child" 7:58
6 "Forest On Fire" 2:54
7 "Falling Free" 4:59
8 "Bullet In My Head" 7:54 Samen met Nirvana.
9 "Lithium" 4:17 Nirvana cover
10 "In Bloom" 4:15 Nirvana cover
11 "Heart Shaped Box" 4:41 Nirvana cover
12 "The Kids aren't Alright" 2:56 The Offspring cover

ReferentiesEdit

  1. Twee songs, "Is This The Life?" en "Monday Bloody Monday" werden samen met rapper Oliver Lund gemaakt.
  2. Sommige bronnen beweren dat "War Child" vernoemd is naar het album War Child.
  3. "Forest On Fire" en "Lithium" werden ook in het buitenland goed verkocht.
  4. Deze drie nummers zijn "Lithium", "In Bloom" en "Heart Shaped Box".
  5. Zijn eerste optrede was in Hamilton, Canada op 30 november 2011 en zijn laatste in Seattle, de Verenigde Staten op 1 maart 2012.
  6. Voor al in Nyttfronsey waren de inwoners tegen het album.

Around Wikia's network

Random Wiki