Wikia

Wikistadse metro

Alle lijnen en stations van de Wikistadse metro.

De Wikistadse metro is een openbaar vervoer-systeem in de Libertaanse hoofdstad Wikistad. Het metrosysteem bestaat uit drie lijnen en achttien stations en werd geopend in 1971 als eerste in Libertas. Het is het enige metrosysteem van Libertas. De drie lijnen zijn lijn A (rood), lijn B (blauw) en lijn C (groen).

Het metronetwerk wordt uitgebaat door SDV, dat deels in handen is van het stadbestuur.

LijnenEdit

Lijn Route Stations Opening
Lijn A Middelburg - Villawijk 6 1971
Lijn B Tinge - Luchthaven 9 1976
Lijn C Companies Place - Willemstad 10 1986

GeschiedenisEdit

Zowel voor als na de Tweede Wereldoorlog waren trams de voornaamste openbaar vervoersmiddelen. In 1954 splitste de Trammaatschappij Wikistad zich af van Stadbus. Deze nieuwe maatschappij onder leiding van het stadsbestuur werd de grootste van alle tramexploitanten. Vanaf 1950 reeds waren er plannen voor een ondergronds metronetwerk, maar deze leken voor Wikistad praktisch onmogelijk en bovendien te prijzig.

Door de stijgende bevolking en de dichte bebouwing van de hoofdstad sinds 1960 kwam er meer vraag naar tramtunnels en kleine ondergrondse verbindingen. Ingenieurs stelden voor een deels ondergrondse tramlijn te ontwerpen die tegen 1970 af moest zijn. Nog voor de werkzaamheden van start gingen, besloot het stadsbestuur om een metrolijn aan te leggen. Lijn A opende officieel in 1971. Exploitant werd stadsbedrijf Stadsdienst Vervoer.

Niet veel na de voltooiing van lijn a bleek de metrolijn enorm winstgevend te zijn. Al snel kwam men overeen een tweede lijn te openen, ditmaal een noord-zuidverbinding van de nieuwere wijken Tinge en Noordpark in het noorden tot de luchthaven in het zuiden. In overleg en samenwerking met de Nationale Spoorwegen opende lijn B in 1976. Een tiental jaar later kwam daar lijn B bij. Beide lijnen werden gerealiseerd op initiatief van burgemeester Egbert Heyts.

ToekomstplannenEdit

Companies PlaceEdit

In 2006 liet burgemeester Christine Lhuys weten dat de gemeente Victoria interesse had in een verbinding tussen de Wikistadse metro en de Vrielse Lijn van het Victoriaanse sneltramnetwerk. Het Wikistadse stadsbestuur, beheerder van de metro, toonde weinig interesse in het plan. Wel werd lijn C, dat toen als eindhalte Chinatown had, verlengd tot in het dorp Companies Place waar een ondergrondse metrohalte werd gebouwd bij station Companies Place. In 2008 werd deze halte officieel geopend waardoor de Wikistadse metro buiten haar gemeentegrenzen passagiers vervoerde. In 2009 opende tussen Companies Place en Het Kwartier in Victoria de Wikistadslijn, een sneltramlijn die de oude tramlijn 8 vervangt. Companies Place is dus per metro en per sneltram verbonden met Wikistad en Victoria.

Aanvankelijk moest de Wikistadslijn een premetro zijn als onderdeel van het plan-Mobiel 2025. De sneltram zou binnen de 10 jaar worden veranderd in een deels ondergrondse en deels bovengrondse metrolijn die het centrum van Victoria zou verbinden met lijn C van de Wikistadse metro. In 2016 werd dit plan definitief van tafel geveegd. Er werden immers extra buslijnen in en rond Companies Place ingevoerd opdat het verkeer tussen beide grootsteden nog beter zou doorstromen.

SamenwerkingEdit

Station Luchthaven 1

Het station Luchthaven is een samenwerking van Nationale Spoorwegen en SDV.

Enkele van de haltes van de Wikistadse metro zijn gelegen bij reeds bestaande spoorwegstations van de Nationale Spoorwegen. Beide openbaar vervoerdiensten werken dan ook nauw samen en op alle Wikistadse trein- en metrostations zijn ticketautomaten geplaatst waar passagiers een combi-ticket (dag- of weekpas) van de trein en de metro kunnen kopen. Ook is er de mogelijkheid tot een maand-, half jaar- of jaarabonnement van trein en metro gecombineerd. Op de websites van beide diensten kunnen passagiers eenvoudig de dienstregeling van de treinen en metro's opzoeken en combineren.

De busdienst Stadbus heeft haltes bij de grootste metrostations van de hoofdstad. Buskaartjes kunnen ook in automaten in de metrohaltes worden gekocht en bushaltes staan altijd aangegeven met richtingaanwijzers in de metrohaltes. De metro levert onder andere de CityPass in verschillende formaten. Hiermee kunnen passagiers voor één dag onbeperkt de metro nemen en de busdiensten van SDV gebruiken. Het metronetwerk wordt tevens geëxploiteerd door SDV.

Metrotickets voor één rit of één dag kunnen ook bij de onafhankelijke ferrymaatschappijen in Lievertas of de haven worden gekocht. Deze maatschappijen bieden zelf combi-tickets aan voor een ferry en een dagpas van de metro, maar deze dubbelpas wordt niet door de Wikistadse metro zelf aangeboden.

InfrastructuurEdit

StationsEdit

Er zijn achttien stations waarvan meer dan de helft ondergronds ligt. Een deel van de stations is ontworpen door architect Martin Lange. Ze zijn vrijwel allemaal in een andere stijl ontworpen en gebouwd en gedecoreerd met kunst. Bovendien zijn alle stations uitgerust met roltrappen en tevens zijn ze allemaal toegankelijk voor rolstoelgebruikers. Niet elk station van de Wikistadse metro omvat een loket, maar de grootste wel.

DepotsEdit

De Wikistadse metro heeft een groot overdekt depot voor de opslag van metrostellen in de wijk Chinatown, niet ver van de N16 en het nabijgelegen metrostation. Dit depot werd geopend in 2015 vervangt een oud metrodepot dat momenteel door de Nationale Spoorwegen wordt gebruikt.

Ook op de luchthaven van Wikistad is een metrodepot gelegen. Het ligt nabij het station Luchthaven en doet vooral dienst als herstelplaats waar metrostellen worden geschilderd en opgeknapt. Hier is ook het algemene bestuur van de metro gelegen.