Wikia

Bestuur.png
William Goodwin
William Goodwin.jpg
handtekening van William Goodwin
Volledige naam William John Goodwin
Geslacht Man2.png
Geboren 4 mei, 1953, Noble City,
Lovia.png Lovia
Gestorven 15 mei, 2009 (56 jaar),
Noble City,
Lovia.png Lovia
Familie Ellis Sobol (echtgenote)
David Goodwin (zoon)
Sarah Goodwin (dochter)
Status Buitenlander
Taal/talen (Loviaans) Engels, Engels, Nederlands, Libertaans
Religie Jood
Functie(s) (hoofd)redacteur, columnist,
schrijver, uitgever
Woonplaatsen
Bezittingen
Overige

William John Goodwin (4 mei 1953 in Noble City - 15 mei 2009 in Noble City) was een Loviaanse schrijver van fantasyboeken en de oprichter van uitgeverij Goodwin Publishings.

Leven Edit

Sarah Goodwin.jpg

Dochter Sarah.

Goodwin werd gedoopt als rooms-katholiek, maar bekeerde zich tot het jodendom kort voor hij trouwde met kinderboekenauteur Ellis Sobol op 16 april in 1979. Samen kregen ze een zoon, David (geboren in 1980), en een dochter, Sarah (geboren in 1986).

Imagazine Edit

Alvorens hij boeken schreef, werkte William jaren voor het Loviaanse fantasytijdschrift Imagazine[1]. Hij begon er in 1975 als een soort loopjongen, maar de jonge William wist zich met zijn enthousiasme en liefde voor het genre al vlug op te werken. Reeds in 1979, het jaar waarin hij trouwde met Ellis, werd hij tot redacteur benoemd, drie jaar later kreeg hij z'n eigen column. Rond die periode begon William ook af en toe een eigen kortverhaal bij te dragen aan het magazine. In 1985 verscheen zijn eerste publicatie, de novelle A Ballad for Hildrid. Datzelfde jaar werd hij hoofdredacteur van Imagazine. Toch wou William zich steeds meer kunnen toeleggen op het schrijven, daarom dat hij het tijdschrift in 1987 verliet. Het jaar daarop volgde zijn eerste volwaardige roman, Thaumaturge getiteld.

Goodread Publishings Edit

In Lovia, waar hij zijn hele leven woonde, richtte Goodwin op 31 januari 2009 z'n eigen uitgeverij op, Goodread Publishings genaamd, die ook over een eigen, kleine drukkerij beschikt.

Op 15 mei 2009 kwam Goodwin plots te overlijden aan een hersenbloeding. Na zijn dood nam zoon David de leiding over het bedrijf over. Hij internationaliseerde de uitgeverij en vestigde haar hoofdkantoor in Companies Place, Libertas. Ter ere van zijn vader hernoemde hij het bedrijf naar Goodwin Publishings en voegde hij aan het logo een draak toe, als symbool voor de fantasy, het genre waar William van hield.[2] Voor de uitgeverij vertaalt David ook het werk van zijn vader.

Werk Edit

      1rightarrow.png Zie Bibliografie van William Goodwin voor het hoofdartikel over dit onderwerp.
Men denkt vaak dat "William Goodwin" een pseudoniem is, omdat het klinkt als het soort naam dat een fantasy-auteur zou gebruiken, niet? Ik ben blijkbaar voorbestemd dit te doen.[3]
—William Goodwin
William Goodwin j70.png

Een jonge William geeft een interview over zijn benoeming tot redacteur van het tijdschrift Imagazine. (1979)

Tijdens zijn bijna dertigjarige schrijverscarrière schreef Goodwin uitsluitend fantasyboeken. Alle boeken spelen zich af in dezelfde fictieve wereld, Half-World genaamd[4], door William liefkozend "mijn thuis" genoemd.&nbsp

De boeken zijn bijna allemaal geschreven voor een jeugdig en jongvolwassen publiek. Grote uitzondering vormt de Stories of the Eewee-reeks, die Goodwin schreef samen met zijn echtgenote Ellis, niet toevallig een kinderboekenschrijfster.

The Ophidian Saga werd eind de jaren negentig in Lovia tot een miniserie gemaakt getiteld Snake Warriors.

Rond het nieuwe millennium nam Goodwin de jonge, beloftevolle schrijver Seth Cohen onder zijn hoede. Samen schreven ze de trilogie Grimwar Saga. Een tweede samenwerking, het tweedelige The Druids of Elmtin-Luzur, was volop in de maak toen Goodwin plots kwam te overlijden. Het project is voorlopig uitgesteld.

De Legende van Fril eng.png

Voorflap van de tweede uitgave van The Legend of F'ril the Dragonslayer.

Tot nu toe kreeg enkel de trilogie The Legend of F'ril the Dragonslayer uit 2009 een Nederlandse vertaling, waarmee Goodwin postuum de Boeker Prijs voor Fictie won.

Romans Edit

  • 1988 - Thaumaturge

Kin of the Dynlye

  • 1989 - The Blood
  • 1992 - The Bond

The Ophidian Saga

  • 1994 - Chaltian Scale
  • 1995 - Bite of the Dukad
  • 1997 - Venomous End
  • 1998 - The Skin-Shedders

The Ageche Legacy

  • 1999 - Rise of the Issev
  • 2000 - Fall of the Garsis

Grimwar Saga (met Seth Cohen)

  • 2001 - Past Falcon Pass
  • 2002 - Beyond Dour Barrier
  • 2003 - Into Death's Demesne

The Legend of F'ril the Dragonslayer[5]

Novellen Edit

Verzamelbundels Edit

Stories of the Eewee (met Ellis Sobol)

  • 1993 - The Thief of Banntur
  • 1996 - The Voyage to Bogmoss
  • 1999 - Snouser! And Other Nasty Spells
  • 2007 - Hear, the Grand Awl Speaks

Onuitgegeven Edit

The Druids of Elmtin-Luzur (met Seth Cohen)

  • The Treacherous
  • The Loyal

Voetnoten en referenties Edit

  1. Een samentrekking van de Engelse woorden imagine en magazine.
  2. Later liet David de draak door Tattoo Joe op de linkerkant van z'n borst tatoeëren.
  3. De oorspronkelijke citaat luidt: People often think that William Goodwin is a pen name, because it sounds like one a fantasy writer would use, doesn't it? Guess I was just destined to do this.
  4. Halfwereld in de Nederlandse vertalingen.
  5. Nederlandse vertaling: De Legende van F'ril de Drakendoder.
  6. Oorspronkelijke titel: The Fire-Breathing Foe. Nederlandse vertaling: Vuurspuwer.
  7. Oorspronkelijke titel: Seven Slayers. Nederlandse vertaling: De Zeven.
  8. Oorspronkelijke titel: The Nine-Headed Sea Serpent. Nederlandse vertaling: Negenkop.

Around Wikia's network

Random Wiki