Wikia

VUW
Vuwwinter

De Winterkoninghal is het hoofdgebouw van de Vrije Universiteit van Wikistad. Het is gelegen in het Romeins Park in de Oude Wijk in Wikistad, centraal in de Eerste Campus. De administratie en receptie is hier gevestigd, net als enkele auditoria. De Winterkoninghal is het belangrijkste onderwijsgebouw van Libertas.

GeschiedenisEdit

In 1729 begon Koning Alexander II de bouw van een universiteit in Wikistad. Hiervoor koost Alexander II het Romeins Park. Deze constructie van hout en natuursteen stond op de plek waar nu de oostvleugel van de Winterkoninghal ligt. Een jaar na de afwerking van de bouw, in 1762, brandde het gebouw af. Robert IV liet een nieuwe optrekken in gelijkaardige stijl. Ook dat brandde af en dat al in 1770.

De grond heeft toen juist 30 jaar braak gelegen. Het was een waar bos geworden en de toen regerende koning, Martin I liet enkele woningen bouwen aan de rand ervan. Deze gebouwen staan nog steeds aan de rand van de Eerste Campus en staan nu bekend onder de naam Ratorienstraat. Het terrein is in deze periode in alle ere hersteld en bloeide helemaal op. Bij de dood van Martinus leek ook de school in de Ratorienstraat dood te gaan. Maar de nieuwe Dimitrius bleek nog veel meer in onderwijs geïnteresseerd te zijn dan al zijn voorgangers samen en maakte hier dan ook zijn werk van. Al in 1824 begon hij de bouw van een totaal nieuw gebouw, geïnspireerd op de moderne Amerikaanse architectuur. De Winterkoninghal is dan ook een juweeltje van Jeffersonian architectuur en trok in die tijd al veel kijklustigen. In 1839 was het hele complex afgewerkt. Er was de nieuwe Winterkoninghal die centraal op de Eerste Campus stond. De Ratorienstraat aan de westzijde werd gerestaureerd en aan de twee zuidelijke hoeken waren Jeffersonian gebouwtjes gebouwd. Het westelijke diende als opslagkamer en de andere was het inschrijvingskantoor. Nu is dat een toeristische kiosk. In 1947 werd de Winterkoninghal gerenoveerd en in 1949 de andere gebouwen op de campus. Ondertussen is het gebouw geclassificeerd als Nationaal Monument. Voor het bouwwerk bevindt zich een standbeeld van Robert I dat werd gehouwen door Andries Koopman.

NaamgevingEdit

Zowel de eerste als de tweede constructie was naar de regerende koning genoemd. De Alexander II-hal werd door het volk ook wel eens de kaban genoemd vanwege de vorm en de Alpen-materialen. Met de Robert IV-hal of Robert IV-school werd minder gespot. Hier en daar verschijnen er wel eens bijnamen als Brandschool, de Askaban of Kopieerschool in de plaatselijke pers.

De nieuwe campus van Dimitrius I viel erg in de smaak bij het volk. De keuze van de naam die de koning gemaakt had was voor hen wel minder duidelijk. De Winterkoninghal verwees volgens volkslegenden naar een winterkoninkje dat op de rechterschouder van de koning neerstreek bij het maken van de bouwplannen. Een ander verhaal zegt dat er de nacht van de inhuldiging honderden winterkoninkjes op de koepel kwamen zitten. Beide verhalen zeggen dat de winterkoninkjes door de koning als een voorteken werden gezien.

Around Wikia's network

Random Wiki