Wikia

Bestand:Allium haematochiton.jpg
Bestand:Monuments 399px-Les-bourgeois-de-Calais.piece.jpg

Yosemite Garden is een tuin in de gemeente Maple Hills, Libertas. Officieel heet het Yosemite Garden Stedelijk Nationaal Park. Het is genoemd naar het nationaal park Yosemite(nl) in Californië, Verenigde Staten. Sinds 7 mei 2009 is het park officieel erkend als Stedelijk Nationaal Park door de Nationale Bossen- en Parkendienst, alhoewel het niet in een stad gelegen is. Het kwalificeert echter evenmin voor Nationaal Bos of Nationaal Park, vanwege de beperkte oppervlakte.

Natuur Edit

De meest typische planten zijn de Sequoiadendron dimitriens-bomen. Deze bomen zijn een kleinere versie van de beroemde Sequoiadendron giganteum of Giant Sequoia. Deze boom in uniek in de wereld en komt alleen in de Yosemite Garden en het California Pine Forest voor. De Sequoiadendron dimitriens is genoemd naar de stichter van Maple Hills: DimiTalen. Hij creeërde dit bos om deze speciale bomen te beschermen.

De zilverdistel is hier voor het eerst aangetroffen in 2005 en groeit er sinds dan in grote getale. In hun bloei vormen ze een mooi wit gekleurd veld, achteraan in de tuin. Elk jaar vindt er op dit 'sneeuwtapijt' een schilderwedstrijd plaats.

De allium haematochiton is een prachtig en heel fijn bloemetje dat amper in Libertas voorkomt. Alleen hier in een stukje van de tuin, en in het Nobelbos in de Vredeswijk.

Eekhoorns, zoals de California Ground Squirrel leven hier in grote groepen. Het gebeurt ook wel eens dat ze door Maple Hills lopen, op weg naar het California Pine Forest.

Het park Edit

Het park is volgens de inwoners van Maple Hills en omstreken het best onderhouden van het hele land. De paadjes liggen er steeds onberispelijk bij en de perkjes zijn gewoonweg in perfecte conditie. Ondanks deze buitengewone status, is het er wel gezellig en heeft het wat weg van een natuurlijke tuin. Eind juni 2007 werd Yosemite Garden opgenomen in de Zilveren Distel, als eerste.

Burgers, Rodin Edit

Aan de ingang van Yosemite Garden staat een replika van het beeldhouwwerk aan de Universiteit van Stanford(nl) van Auguste Rodin. In augustus 2007 werd het voorgedragen als monument bij de Nationale Monumentendienst.

  Nationaal Park
Dit bos of park of deze tuin wordt door de Nationale Bossen- en Parkendienst, een overheidsorganisatie onder het Ministerie van Natuur & Milieu, beheerd, beschermd en gepromoot.
  30px

Sjabloon:Navigatie Maple Hills