Wikia

Ysselaerdse Brug.jpg

De Ysselaerdse Brug is een autobrug tussen de Libertaanse gemeenten Apud Maro (Esdoornheuvels) en West-Yssele (Ysselaerden). Het maximaal gewicht bedraagt 10 ton wat wil zeggen dat vrachtwagens met volgeladen oplegger(s) niet toegestaan zijn. De totale lengte van de brug is 8,3 kilometer. Ook spoorlijn 1 loopt over de brug. De brug loopt van Apud Maro tot Jaarsdorp in West-Yssele.

GeschiedenisEdit

De Ysselaerdse Brug werd al voorgesteld door de Liberale Partij in de jaren '40 van vorige eeuw. Het idee werd echter nooit gerealiseerd; de kosten ervan waren torenhoog. Naarmate de tijd vorderde ontstonden ideeën zoals een drijvende brug. In 1956 startte dan toch de bouw van een gigantisch project. De gemeente Apud Maro dacht er economische welvaart aan op te doen In 1960 opende de brug en nog geen jaar later werd een spoorlijn onder het wegdek aangebracht. De brug is een dubbele brug als het ware. Spoorlijn 1 verbindt Skeend met Wikistad en zelfs Civitas Libertas. Na de brug van Wikistad werd de Ysselaerdse Brug de tweede eilandenbrug in de archipel. Later volgde ook de Tweede Ysselaerdse Brug die een verbinding met Nyttfronsey creëerde.

Around Wikia's network

Random Wiki