Wikia

Wikistad

Zalzaa X3

1.885pages on
this wiki
Add New Page
Talk16 Share
Zalzaa X3
Naam Zalzaa X3
Productiehuis Zaria Kids
Seizoenen 1
Afleveringen 13

Zalzaa X3 is een Libertaanse animatieserie gecreëerd door Marc Stellione over de avonturen van een team buitenaardse astronauten die met hun ruimteschip Zalzaa X3 het heelal verkennen.

Hoewel Zalzaa X3 gericht is op jonge kijkers, kent de reeks toch ook een vrij groot volwassen publiek. Een Zalzaa X3-fan, jong of oud, wordt een zalzan genoemd (meervoud: zalzans).

Ontwikkeling Edit

"De ruimte is mijn zandbak" Edit

Stellione, een liefhebber van sciencefiction, wilde een tekenfilm maken over een ploeg van ruimtevaarders die de opdracht hadden een sterrenstelsel te verkennen. "De ruimte is mijn zandbak", vond de maker, "en al vlug wilde ik die zandbak uitbreiden." Daarom werd de setting van een sterrenstelsel (miljoenen maal) vergroot naar het heelal.

De bemanning samenstellen Edit

Daarnaast was Stellione er van overtuigd dat de serie voor kinderen beter zou werken met een team van aliens, in plaats van mensen. "Alle homo sapiens werden ontslagen, eervol weliswaar", spottte de maker "zie het als een vorm van positieve discriminatie. Ik beleefde veel plezier aan het rekruteren van extra-terrestrials." Toch vond Stellione het ontwerpen van de aliens niet eenvoudig, want ze moesten "het midden houden tussen grappig, eng, en schattig".

Het gebruik van een militaire rangorde (kapitein, luitenant, sergeant, soldaat) bij het team is voor kinderen misschien ongewoon, maar zegt Stellione: "kinderen weten best ook wel over wie zij de baas kunnen spelen en wie over hen de baas speelt."
Zalzaa X3 badge.png

Badge die de crew van de Zalzaa X3 draagt.

De rangorde is vooral ook een verwijzing naar klassieke sciencefiction feuilletons, net zoals de badge van de Zalzaa X3-crew (de raket).

Oorspronkelijk was de cycloop-alien Ogella een zwijgzaam mannetje genaamd Oogh. Maar omdat de ploeg nog geen vrouwelijke leden telde, veranderde Stellione Oogh in de vrouwelijke Ogella. Bij haar werd "zwijgzaam" "praatziek", een stereotype vrouwelijke karaktertrek. De laatste die het team haalde, was de alien-robot Prut, volgens de maker: "de brains van het stel, een onmisbare aanvulling bij de guts van Qwin".

Casting Edit

Voor het stemmenwerk castte Stellione onbekend talent, en dit om twee redenen. Ten eerste telt Libertas slechts een klein aantal Nederlandstalige acteurs, laat staan stemacteurs. Ten tweede wilde de maker vanuit zijn persoonlijke levensfilosofie zich omringen met vrienden en goede kennissen.

Narada Davis detail.png

Neo soul zangeres Narada Davis, die de stem van Ogella verzorgt.

Stellione, een pseudoniem van Miles Coltrane, eigenaar van en producent bij de platenmaatschappij MC Records, nam zo zangeres en liedjesschrijfster Narada Davis aan om de stem te verzorgen van Ogella. Volgens hem was Davis de perfecte keuze om de op-en-top vrouw in de cycloop-alien te ontwaken.

Eveneens vroeg van de partij was de producent van de serie en oprichter van Alpha Media, Maarten de Muntegu. Aanvankelijk kreeg De Muntegu als grap enkel een bijrol voorgesteld, die van de lafhartige en kruiperige sergeant Ronsel. Om die grap voort te zetten castte Stellione hem ook als de luidruchtige en tirannieke commandant Blarflab.

Toen de show nog in z'n kinderschoenen stond, was Stellione al van plan ook zelf wat stemmenwerk te doen; hij neemt twee van de zeven belangrijkste personages voor zijn rekening.

De cast werd aangevuld met de stem van Alexandru Latin, door Stellione/Coltrane als persoonlijke vriend beschouwd, en Tahrim Veltman.

Verhaal Edit

Puckel.png

In het sterrenstelsel Pallalalla, waarvan doorheen de millennia de spelling aanleiding geweest is tot vele ruimteoorlogen[1], hebben de meeste planeten zich verzamelt in de Planeten Unie. De krijgsmacht van de Planeten Unie, P.U.C.K.E.L.[2] (vroeger P.U.I.S.T.[3]), heeft een nieuw team samengesteld van "dynamische en jonge krachten". Hun missie: het heelal verkennen en alle verzamelde informatie rapporteren aan hun militaire oversten.

Het team onderzoekt vooral onbekende en minder bekende planeten maar ook grote sterren en zelfs meteorieten. Tijdens hun avonturen komen ze in contact met vreemde volkeren en wezens, de ene hen al beter gezind dan de andere.

Cast Edit

Personages Edit

Hieronder volgen de belangrijkste personages.

Zie Zalzaa X3 (nevenpersonages) voor een lijst van personages die een minder voorname rol spelen in de reeks.

Qwin Edit

Qwin.png
  • Volledige naam: Qwinnian Arco Jr.
  • Rang: kapitein
  • Soort: Twixfen [klassieke puntoor-alien]
  • Leeftijd (in mensenjaren): 16
  • Info: Als zoon van de held Qwinnian Arco Sr. moet en wilt Qwin zich voortdurend bewijzen. Hij is dapper en vastberaden, maar vraagt soms te veel van zichzelf en het team. Qwin heeft het doorzettingsvermogen en de verantwoordelijkheid om het leiderschap aan te kunnen.

Sprut Edit

Sprut.png
  • Volledige naam: Sprutimator C0F-E/Z3D
  • Rang: luitenant
  • Soort: (huisrobot)
  • Leeftijd (in mensenjaren): 18
  • Info: Sprut schaamt zich enorm voor z'n achtergrond, want hij is in feite niet meer dan een veredeld koffiezetapparaat, daarom noemen sommigen hem ook wel eens spottend "Prut". Hij spiegelt zijn bestaan aan dat van de Stryc, aliens die eruit zien als tweevoetige sprinkhanen, maar die erom bekend staan tot de meest gesofisticeerde buitenaardse wezens te behoren. Tegenover de dames gedraagt hij zich steeds als een echte gentleman. Prut houdt van klassieke literatuur en muziek, nisky (non-alcoholische whisky), en de betere dingen in het leven. Hij rookt graag een bellenpijp en wandelt graag rond in z'n kamerjas.

Neuroo Edit

Neuroo.png
  • Volledige naam: Woodoo Alleun Neuroo
  • Rang: sergeant
  • Soort: Boergon [klassieke kooloor-alien]
  • Leeftijd (in mensenjaren): 23
  • Info: Neuroo is Qwins neurotische sergeant. Neuroo is superintelligent, maar door z'n angstvallig en zenuwachtig karakter lijkt hij wel gedoemd eeuwig sergeant te blijven. Bovendien is hij ook niet meteen de dapperste van allemaal. Hij geeft het niet graag toe, maar de sergeant is een beetje van een dromer en romanticus. Omdat hij "Neuroo" te "gewoon" vindt, noemt hij zichzelf vaak W.A. Neuroo.

Malf Edit

Malf.png
  • Volledige naam: Maäaäaäalluüufff
  • Rang: soldaat
  • Soort: Oo'oom [klassieke spriethaar-alien]
  • Leeftijd (in mensenjaren): 17
  • Info: Malf is een goedhartig maar niet zo snugger buitenaards wezen (Oo'ooms zijn dan ook gekend om hun traagheid). Hij doet geen vlieg kwaad, volgt orders met een glimlach op, helpt graag anderen, en is een tikkeltje naïef. Hij houdt van de natuur en doet niets liever dan voor bloemen verzorgen en voor dieren zorgen. Hij is eigenlijk een bioloog (op dat gebied is hij erg intelligent) en heeft zich opgegeven voor dit team om nieuwe fauna en flora te ontdekken.

Ogella Edit

Ogella.png
  • Volledige naam: Ogella La-Beau
  • Rang: soldaat
  • Soort: Zauw [cycloop-alien]
  • Leeftijd (in mensenjaren): 19
  • Info:Ogella is op-en-top vrouw, al ziet ze er misschien niet direct zo uit. Ze is erg sociaal, komt nogal praatziek over, helpt graag anderen, maar laat niet met zich sollen; als het moet staat ze haar mannetje. Ze hoopt tijdens de missies van het team haar "prins op de witte raket" te ontmoeten. Commandant Blarflab spreekt haar familienaam steevast verkeerd uit als "laa-beejauw", terwijl Ogella erop staat dat je hem op z'n Frans uitspreekt.

Iwi Edit

Iwi.png
  • Volledige naam: Iwi Wi'
  • Rang: soldaat
  • Soort: R'un [dino-alien]
  • Leeftijd (in mensenjaren): 15
  • Info: Iwi is klein, niet erg spraakzaam, maar razendsnel en allesbehalve verlegen. Tot voordien werd hij dan ook vooral als loopjongen behandelt, maar Qwin probeert ervoor te zorgen dat de dino-alien zich niet meer zo behandeld voelt. Iwi doet niets liever dan grappen maken.

Blarflab Edit

Blarflab.png
  • Volledige naam: Blarflab Prottelkwab
  • Rang: commandant
  • Soort: Craqlain [slak-alien]
  • Leeftijd (in mensenjaren): 54
  • Info: Blarflab commandeert het team vanuit zijn post op de thuisbasis op Flurpsdrëk. Hij is nors, erg streng en zit zich voortdurend kwaad te maken en tegen hen te schreeuwen. Maar eigenlijk is Blarflab een pantoffelheld; tegen zijn vrouw Phatalia is hij een lammetje. Hij moet ook wel naar haar luisteren, want het is Phatalia's vader, Admiraal Grombak, die Blarflab zo ver op de militaire ladder geholpen heeft. Phatalia en Blarflab hebben een resem koosnaampjes voor elkaar; Phatalia noemt, vaak gemeen plagend, haar man onder andere: "knuffelmuffin", "boterbergje", "zoetepoepie" en "kometescheetje".
Pallalalla.png

Pallalalla sterrenstelsel.

Afleveringen Edit

Elke aflevering van Zalzaa X3 duurt ongeveer 22 minuten en omvat meestal één missie. Doorheen een seizoen krijgt elk crewlid ten minste één episode aan hem of haar gewijd.

Seizoen Afleveringen Eerste uitzending Laatste uitzending
Seizoen 1
13
1 september 2008
24 november 2008 (gepland)

Pallalalla sterrenstelsel Edit

Flurpsdrek.jpg

De planeet Flurpsdrëk met de overduidelijk aanwezige militaire thuisbasis van P.U.C.K.E.L.

Alle teamgenoten aan boord van de Zalzaa X3 komen van planeten uit het Pallalalla sterrenstelsel. Men noemt het Pallalalla sterrenstelsel ook wel het Tandpasta-Trap-Op-Je-Kont sterrenstelsel, naar de vreemde vorm van de gelijknamige gigantische tandpasta-achtige nevel die zich uitstrekt over het hele stelsel. Deze nevel bestaat eigenlijk uit drie afzonderlijke nevels:
  1. de Voet nevel
  2. de Linkerbil nevel
  3. de Rechterbil nevel

Flurpsdrëk Edit

Flurpsdrëk is officieel genoemd tot de Vieste Planeet van Pallalalla. Ze draagt ook de bijnaam "de snotbal", want haar hele landmassa bestaat uit een kleverige korst met daaronder verschillende lagen van een steeds donkerder groene, dikke, slijmachtige klei. Water is er niet, alleen is hier en daar het vieze goedje erg vloeibaar. Eeuwenlang was de planeet onbewoond, tot P.U.C.K.E.L. het als een tactische zet zag om hun militaire thuisbasis te bouwen op de planeet die iedereen probeert te vermijden. Jammer genoeg is het hoofdkwartier nogal groot uitgevallen en kun je de basis spotten van "lichtjaren ver".

Einde van de serie? Edit

Met de uitstelling van de lancering van televisiezender Alpha, en dus ook de serie Zalzaa X3, werd Stellione ook goed nieuws verteld. De maker kreeg het volgende te horen van de C.E.O. van Alpha Media:

Alpha Media was onder de indruk van je serie en heeft nu al een 2e en 3e seizoen besteld. Daarnaast is er binnen Zaria Kids besloten om een film te maken over de serie. De film zou zich na seizoen 3 afspelen zodat hij in het voorjaar 2009 in de bioscopen verschijnt.

"Is goed nieuws", reageerde Stellione nuchter. Voor een stuk had hij daarin gelijk, want zelf de eigenlijke productie van het eerste seizoen geraakte moeilijk van de grond en de serie stierf jammer genoeg uiteindelijk een stille dood.

Zalzaa X3 De Film.png

De film Edit

      1rightarrow.png Zie Zalzaa X3: De Film voor het hoofdartikel over dit onderwerp.

De plannen voor een film werden echter wel gerealiseerd. En met groot succes. Maarten de Muntegu met zijn productiehuis Pax Studios en Adam Idryo namen opnieuw respectievelijk de productie en regie op zich. Zalzaa X3: De Film verscheen op 20 april 2009 in de Franesia en andere Libertaanse bioscopen. Hoewel lauwtjes ontvangen door de critici, wist Zalzaa X3: De Film de meeste zalzans te bekoren, werd de film enorm populair bij het grote publiek over heel Libertas en groeide hij uit tot een onvervalste kaskraker.

Bekende zalzans Edit

Ook een echte Zalzaa X3-fan? Plaats deze box op je gebruikerspagina:

Zalzaa X3 Embleem.png Deze gebruiker is een zalzan.

Voetnoten Edit

  1. "Het sterrenstelsel Pallalalla. Doorheen de millennia zijn vele ruimteoorlogen gevochten over de spelling van dit mooie sterrenstelsel." uit aflevering ' '.
  2. Planeten Unie Commando Kracht En Leger
  3. Planeten Unie Interplanetaire Strijd Troepen

Around Wikia's network

Random Wiki